PEWS-pisteiden hyödyntäminen lapsipotilaiden voinnin arvioinnissa : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Koivujärvi, Senja; Kesti, Essi (2022)
Koivujärvi, Senja
Kesti, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214531
Tiivistelmä
PEWS-pisteytysjärjestelmä eli lasten aikaisen hälytyksen pisteytysjärjestelmä pohjautuu NEWS eli National Early Warning Score-mittariin. Suomenkielinen PEWS julkaistiin lääkäriliiton ja sairaanhoitajaliiton yhteistyönä vuonna 2018, joten sen hyödyntäminen on vielä melko uusi asia Suomessa. Kansainvälisesti pisteytysjärjestelmän on todettu parantavan potilasturvallisuutta, kansallista tutkimusta aiheesta ei kuitenkaan löydy.
PEWS perustuu lapsen iänmukaisen fysiologisten arvojen mittaamiseen ja niistä muodostuvaan riskiluokkaan. PEWS-taulukon seurattavat osa-alueet ovat hengitystaajuus, hengitystyö, happisaturaatio, lisähappi, systolinen verenpaine, syketaajuus, kapillaaritäyttö ja tajunnantaso. Näiden vitaalien seurannassa käytetään ABCD-luokitusta. Pisteitä voi saada 0–32. Riskiluokka määräytyy kertyneiden pisteiden mukaan korkeaan, kohtalaiseen tai matalaan riskiin. Saatujen pisteiden pohjalta järjestelmä antaa toimintaohjeet.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia lapsipotilaan tutkimisesta ja hoidosta hoitotyön opiskelijoille. Opetusvideon tehtävänä oli havainnoida PEWS-pisteiden käyttöä hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli, että opetusvideo edistää hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia PEWS-pisteiden käytöstä.
Opetusvideon onnistumista arvioitiin hyödyntäen Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin eräälle opiskelijaryhmälle. Videon laatutavoitteina olivat: opetusvideon tietoperusta pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon, opetusvideo tukee opiskelijoiden oppimista, PEWS- pisteiden laskemisen perusperiaatteet tulevat selväksi videolla, opetusvideo on selkeä ja helppo seurattava sekä opetusvideo on esteettisesti miellyttävä. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat näihin laatutavoitteisiin. Opiskelijoiden antama palaute oli pääsääntöisesti positiivista, joten tästä voimme päätellä laatutavoitteiden täyttyneen. Opinnäytetyötä kehittää tekemällä esimerkiksi opetusvideon, jossa käsitellään laajemmin PEWS-pisteiden ISBAR:n mukaista raportointia lääkärille tai MET-tiimille. Toinen mahdollisuus on tehdä video, jossa käsitellään tarkemmin eri fysiologisten arvojen mittaamista. Tässä opetusvideossa sitä vain sivutaan.
PEWS perustuu lapsen iänmukaisen fysiologisten arvojen mittaamiseen ja niistä muodostuvaan riskiluokkaan. PEWS-taulukon seurattavat osa-alueet ovat hengitystaajuus, hengitystyö, happisaturaatio, lisähappi, systolinen verenpaine, syketaajuus, kapillaaritäyttö ja tajunnantaso. Näiden vitaalien seurannassa käytetään ABCD-luokitusta. Pisteitä voi saada 0–32. Riskiluokka määräytyy kertyneiden pisteiden mukaan korkeaan, kohtalaiseen tai matalaan riskiin. Saatujen pisteiden pohjalta järjestelmä antaa toimintaohjeet.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia lapsipotilaan tutkimisesta ja hoidosta hoitotyön opiskelijoille. Opetusvideon tehtävänä oli havainnoida PEWS-pisteiden käyttöä hoitotyön opiskelijoille. Tavoitteena oli, että opetusvideo edistää hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia PEWS-pisteiden käytöstä.
Opetusvideon onnistumista arvioitiin hyödyntäen Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin eräälle opiskelijaryhmälle. Videon laatutavoitteina olivat: opetusvideon tietoperusta pohjautuu näyttöön perustuvaan tietoon, opetusvideo tukee opiskelijoiden oppimista, PEWS- pisteiden laskemisen perusperiaatteet tulevat selväksi videolla, opetusvideo on selkeä ja helppo seurattava sekä opetusvideo on esteettisesti miellyttävä. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat näihin laatutavoitteisiin. Opiskelijoiden antama palaute oli pääsääntöisesti positiivista, joten tästä voimme päätellä laatutavoitteiden täyttyneen. Opinnäytetyötä kehittää tekemällä esimerkiksi opetusvideon, jossa käsitellään laajemmin PEWS-pisteiden ISBAR:n mukaista raportointia lääkärille tai MET-tiimille. Toinen mahdollisuus on tehdä video, jossa käsitellään tarkemmin eri fysiologisten arvojen mittaamista. Tässä opetusvideossa sitä vain sivutaan.