Itsensä kehittäminen myymäläpäällikkönä
Issakainen, Jenni (2022)
Issakainen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja kehittää päivittäistavarakaupan myymäläpäällikön työskentelyä sekä hänen ammattitaitoaan. Lisäksi tavoitteena oli tuoda konkreettisia kehitysideoita liittyen työtehtäviin, niistä suoriutumiseen eli työn sujuvuuteen sekä kehitysideoiden avulla tukea myymäläpäälliköiden hyvinvointia työssä.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuotoisena, joka koostuu päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä kymmenen viikon ajalta sekä jokaisen viikon päätteeksi tehdystä ammattikirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perustuvasta viikkoanalyysistä. Viikkoanalyysien aiheina ovat esimerkiksi itsensä johtaminen, tiedonkulku, rekrytointi ja ajankäytönhallinta.
Opinnäytetyön tuloksena opinnäytetyöntekijä kehittyi myymäläpäällikön tehtävissä ja sai erilaisia työkaluja arjen haasteisiin, kuten ajankäytönhallintaan. Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle konkreettisia kehitysideoita, kuten monipuolisemman palautteen ja sparrauksen hyödyntäminen. Näiden lisäksi tavoitteellisemman lähijohtamisen koulutus, jonka osa-alueina on työvuorosuunnitelman tekeminen tukemaan työhyvinvointia, esihenkilön läsnäolon sekä työntekijöiden tukemisen keinot ja vaikutukset. Kehitysehdotuksien avulla pystytään lisäämään myymäläpäälliköiden työtehtävien mielekkyyttä, sujuvuutta sekä tukea myymäläpäälliköiden hyvinvointia.
Jatkokehitysideana oli, että opinnäytetyöstä tehtäisiin esitys ja pieni opaskirja esihenkilöille yrityksessä. Oppaasta esihenkilöt voisivat saada pieniä vinkkejä oman työn sujuvuuteen. Esityksen avulla opaskirja esiteltäisiin esihenkilöille. Lisäksi erillisenä jatkotoimenpiteenä ehdotettiin sisäisen tiedonkulun ja viestinnän parantamista. The purpose of the thesis is to examine the role of a grocery store manager and to develop their professional skills. An additional objective of the thesis is to generate concrete development ideas related to work tasks, work performance, and to support the well - being of store managers at work.
The thesis is implemented in the form of a diary, which consists of daily diary entries for a period of ten weeks and a weekly analysis based on professional literature at the end of each week. The themes of the weekly analyses are, for example, self-management, information flow, recruitment, and time management.
During the work, the thesis author developed as a store manager and received various tools for everyday challenges, for instance time management. As a result of the thesis, concrete development ideas were created for the commissioner, such as utilizing more diverse feedback and sparring. Other development areas were training in more ambitious immediate leadership skills, which includes making shift schedules to support well-being at work and the instruments and impacts of a present manager, who is supporting employees. These development ideas would increase the meaningfulness of work and streamline the work tasks of store managers and they would also support the well-being of store managers.
The idea for further development is to make a presentation and a small guidebook from the thesis for the store managers in the company. The guidebook will give managers tips for developing the fluency of their own work. The presentation introduces the guidebook to the managers. A separate improvement proposal is to develop internal information flow and communication.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuotoisena, joka koostuu päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä kymmenen viikon ajalta sekä jokaisen viikon päätteeksi tehdystä ammattikirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perustuvasta viikkoanalyysistä. Viikkoanalyysien aiheina ovat esimerkiksi itsensä johtaminen, tiedonkulku, rekrytointi ja ajankäytönhallinta.
Opinnäytetyön tuloksena opinnäytetyöntekijä kehittyi myymäläpäällikön tehtävissä ja sai erilaisia työkaluja arjen haasteisiin, kuten ajankäytönhallintaan. Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle konkreettisia kehitysideoita, kuten monipuolisemman palautteen ja sparrauksen hyödyntäminen. Näiden lisäksi tavoitteellisemman lähijohtamisen koulutus, jonka osa-alueina on työvuorosuunnitelman tekeminen tukemaan työhyvinvointia, esihenkilön läsnäolon sekä työntekijöiden tukemisen keinot ja vaikutukset. Kehitysehdotuksien avulla pystytään lisäämään myymäläpäälliköiden työtehtävien mielekkyyttä, sujuvuutta sekä tukea myymäläpäälliköiden hyvinvointia.
Jatkokehitysideana oli, että opinnäytetyöstä tehtäisiin esitys ja pieni opaskirja esihenkilöille yrityksessä. Oppaasta esihenkilöt voisivat saada pieniä vinkkejä oman työn sujuvuuteen. Esityksen avulla opaskirja esiteltäisiin esihenkilöille. Lisäksi erillisenä jatkotoimenpiteenä ehdotettiin sisäisen tiedonkulun ja viestinnän parantamista.
The thesis is implemented in the form of a diary, which consists of daily diary entries for a period of ten weeks and a weekly analysis based on professional literature at the end of each week. The themes of the weekly analyses are, for example, self-management, information flow, recruitment, and time management.
During the work, the thesis author developed as a store manager and received various tools for everyday challenges, for instance time management. As a result of the thesis, concrete development ideas were created for the commissioner, such as utilizing more diverse feedback and sparring. Other development areas were training in more ambitious immediate leadership skills, which includes making shift schedules to support well-being at work and the instruments and impacts of a present manager, who is supporting employees. These development ideas would increase the meaningfulness of work and streamline the work tasks of store managers and they would also support the well-being of store managers.
The idea for further development is to make a presentation and a small guidebook from the thesis for the store managers in the company. The guidebook will give managers tips for developing the fluency of their own work. The presentation introduces the guidebook to the managers. A separate improvement proposal is to develop internal information flow and communication.