Brändin kehittäminen uudessa toimintaympäristössä: Case yritys X
Pyhähuhta, Salla (2022)
Pyhähuhta, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön perimmäinen tarkoitus oli uudistaa ja kehittää uuteen toimintaympäristöön siirtyvää brändimyymälää sekä lisätä sen tunnettuutta. Toiminnalle ei ollut laadittu strategioita, jonka vuoksi työn konkreettisiksi tavoitteiksi asetettiin markkinointistrategia ja -suunnitelma, joiden pohjalta brändiä lähdettäisiin kehittämään. Markkinointistrategiaa ja -suunnitelmaa varten laadittiin erilaisia lähtökohta-analyyseja sekä pohdittiin yrityksen erilaisia kohderyhmiä, joista laadittiin asiakasprofiilit.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajayritys halusi pysyä anonyyminä, jonka vuoksi työssä toimeksiantajasta käytetään ilmaisua yritys X.
Tietoperustassa käsiteltiin teoriaa brändistä, markkinoinnista, markkinointistrategiasta, markkinointisuunnitelmasta ja analyyseistä sen pohjana sekä markkinoinnin erilaisista mittareista. Teoriaa käytettiin vahvasti tukena käytännön työn toteutuksessa.
Opinnäytetyön pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat laajemmat markkinointikanavat, sosiaalisen median tilien perustaminen sekä verkkokaupan ja/tai nettisivujen laatiminen. Selkeä toimintastrategia olisi lisäksi hyvä laatia sekä hankkia lisää kilpailuvaltiksi nousseita tuotemerkkiedustuksia ja niiden maahantuontia.
Työn tuloksista yrityksellä voi päätellä olevan suuri potentiaali laajentua uudella tuoteryhmällä, mikäli yritys on valmis sijoittamaan laajenemisen vaatimiin resursseihin sekä brändiä vahvistavaan markkinointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajayritys halusi pysyä anonyyminä, jonka vuoksi työssä toimeksiantajasta käytetään ilmaisua yritys X.
Tietoperustassa käsiteltiin teoriaa brändistä, markkinoinnista, markkinointistrategiasta, markkinointisuunnitelmasta ja analyyseistä sen pohjana sekä markkinoinnin erilaisista mittareista. Teoriaa käytettiin vahvasti tukena käytännön työn toteutuksessa.
Opinnäytetyön pohjalta kehitysehdotuksiksi nousivat laajemmat markkinointikanavat, sosiaalisen median tilien perustaminen sekä verkkokaupan ja/tai nettisivujen laatiminen. Selkeä toimintastrategia olisi lisäksi hyvä laatia sekä hankkia lisää kilpailuvaltiksi nousseita tuotemerkkiedustuksia ja niiden maahantuontia.
Työn tuloksista yrityksellä voi päätellä olevan suuri potentiaali laajentua uudella tuoteryhmällä, mikäli yritys on valmis sijoittamaan laajenemisen vaatimiin resursseihin sekä brändiä vahvistavaan markkinointiin.