Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Storytelling through interaction

Pahlstén, Timi (2022)

 
Avaa tiedosto
Pahlsten_Timi.pdf (838.7Kt)
Lataukset: 


Pahlstén, Timi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315235
Tiivistelmä
Vuorovaikutus ja interaktiivisuus ovat videopelien kulmakivi, jotka erottavat ne muusta mediasta, kuten kirjoista ja elokuvista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä vuorovaikutuksen menetelmiä videopeleissä on ja kuinka vuorovaikutusta voidaan käyttää videopelin tarinan kertomiseen ja välittämiseen pelaajalle.

Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin mitä vuorovaikutus tarkoittaa videopeleissä ja kuinka se näkyy käytännössä videopelejä pelatessa. Tässä työssä käsiteltiin myös tarkemmin erilaisia käytännön menetelmiä, miten vuorovaikutusta voidaan videopeleihin rakentaa, kuten pelihahmon liikuttaminen ja pelimaailmaan vaikuttaminen pelihahmon välityksellä. Lisäksi tutkittiin, miten nämä vuorovaikutuksen metodit vaikuttavat videopelin tarinaan ja kuinka niillä voi pelaajan pelikokemusta parantaa ja syventää.

Opinnäytetyössä sovellettiin käsiteltyjä metodeja käytännössä opinnäytetyön toimeksiantajan FoxFail Creations- videopeliyrityksen kehitteillä olevaan Juuret-videopeliprojektiin. Opinnäytetyön aikana projektiin rakennettiin yksi taso Unity-pelimoottorilla keskittyen vuorovaikutuksen implementointiin. Tavoitteena oli luoda alusta loppuun pelattava kenttä, joka vuovaikutusta hyödyntäen välittää pelaajalle tietoa ja tarinaa pelimaailmasta.

Käytännön osuuden lopuksi kyseinen luotu kenttä testattiin pienellä ryhmällä heuristista metodia käyttäen. Testin tavoitteena oli selvittää, oliko vuorovaikutuksen elementit onnistuneet kentässä ja oliko niillä vaikutusta pelaajan kokemukseen pelin tarinasta ja pelimaailmasta. Testin tuloksia ja opinnäytetyön aikana kerättyä tietoa tullaan käyttämään toimeksiantajan peliprojektin jatkokehitykseen.
 
Interactivity is the cornerstone that differentiates videogames from other medias, such as movies and books. The objective of this thesis was to examine the ways interaction has been implemented into a story driven video game, and how different styles of interaction affect the player’s experience.

The objective of the thesis was achieved by first studying the concept of interactivity and the methods for building interactivity into video games. This knowledge was then applied to an ongoing videogame project called Juuret provided by the commissioner of the thesis, a game company FoxFail Creations. During this thesis one level was built in the Juuret game focusing on interactivity. The goal was to create a playable level that can be played from start to finish, that uses interactivity to provide the story of the game to the player, and to enhance the experience.

At the end of the thesis the level was tested with a small group using heuristic methods. The goal of the test was to examine, whether the methods of interaction were successful in the level, and did they affect the experience of the story and the game world. The results showed that the interaction methods themselves were successful, but without a complete level and graphics, they did not deliver the full effect of the story for the player. The results from the test and the information gathered during this thesis will be used to further develop the commissioner’s project.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming 

    Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)
    The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ...
  • Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine 

    Korhola, Samuli (2020)
    The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ...
  • ”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game 

    Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)
    All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste