S-mobiilin käyttöopas
Mattila, Tiia-Maria (2022)
Mattila, Tiia-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315273
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda S-mobiilin käyttöopas. Käyttöoppaan tavoitteena on rohkaista Osuuskauppa Hämeenmaan asiakasomistajia ja S-Pankin asiakkaita S-mobiilin itsenäiseen käyttöön sekä lisätä S-mobiilin lataajia ja aktiivisia käyttäjiä. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Osuuskauppa Hämeenmaalle ja sen alueella toimiville S-Pankin asiakaspalvelupisteille. Opinnäytetyön aihe valikoitui työn kautta saatujen kokemuksien perusteella. Hämeenmaan alueella S-Pankin asiakaspalvelupisteissä asioi päivittäin asiakkaita, jotka tarvitsevat neuvontaa S-mobiilin käytön kanssa. Kuitenkaan asiakkaille ei ole ollut tarjota kirjallista ohjetta tai opasta S-mobiilin käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoriaosuudesta, tutkimuksesta sekä lopullisesta produktiosta eli S-mobiilin käyttöoppaasta. Teoriaosuudessa tutustuttiin toimeksiantajaan, käsiteltiin palvelumuotoilua sekä kuinka luodaan hyvä käyttöopas, joka on myös visuaalisesti käyttäjäystävällinen.
Opinnäytetyöhön kuului myös tutkimusosio, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mobiilineuvonnan tarpeita asiakaspalvelupisteillä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Hämeenmaan S-Pankin asiakaspalvelupisteillä työskenteleville palvelumyyjille. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että S-mobiilin käyttöoppaalle on kysyntää ja asiakkaiden mobiilineuvonta tarpeet koskevat jokapäiväisien arjen raha-asioiden hoitamista. Opinnäytetyön lopullinen produktio S-mobiilin käyttöopas, on luotu näiden tutkimustuloksien pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui teoriaosuudesta, tutkimuksesta sekä lopullisesta produktiosta eli S-mobiilin käyttöoppaasta. Teoriaosuudessa tutustuttiin toimeksiantajaan, käsiteltiin palvelumuotoilua sekä kuinka luodaan hyvä käyttöopas, joka on myös visuaalisesti käyttäjäystävällinen.
Opinnäytetyöhön kuului myös tutkimusosio, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mobiilineuvonnan tarpeita asiakaspalvelupisteillä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Hämeenmaan S-Pankin asiakaspalvelupisteillä työskenteleville palvelumyyjille. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että S-mobiilin käyttöoppaalle on kysyntää ja asiakkaiden mobiilineuvonta tarpeet koskevat jokapäiväisien arjen raha-asioiden hoitamista. Opinnäytetyön lopullinen produktio S-mobiilin käyttöopas, on luotu näiden tutkimustuloksien pohjalta.