Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Pop up-kirjasto kirjastojen markkinointikeinona

Vähätalo, Johanna (2022)

 
Avaa tiedosto
Vahatalo_Johanna.pdf (530.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vähätalo, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315242
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee pop up-kirjastoja markkinointikeinona. Keskityn opinnäytetyössäni siihen, mihin suuntaan pop up-kirjastoja on hyvä kehittää, jotta niitä voisi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla nykyisissä kirjastoissa. Suomessa pop up-kirjastotoimintaa on alettu harjoittaa yhä enemmän viime vuosina. Ulkomailla pop up-kirjastoja on ollut pitkään. Niistä löytyi paljon tietoa internetistä, ja siksi päädyin vertailevaan tutkimusmenetelmään. Suomessa kirjasto-organisaatiot voivat saada hyviä ideoita omaan pop up-toimintaansa ulkomailta.

Työ on toteutettu Benchmarking-menetelmällä, koska aihe oli aivan uusi eikä aiheesta löytynyt kovin paljon tietoa. Alkuun piti etsiä vertailukohteita Suomesta ja kansainvälisesti useampi esimerkki niissä järjestetyistä pop up -kirjastoista, jotta niitä voi vertailla keskenään. Sen jälkeen alkoi vertaileminen, jossa ehdotetaan hyviä käytänteitä ulkomailta, joita voi soveltaa kotimaiseen pop up-toimintaan. Opinnäytetyössäni käsittelen myös sitä, miksi kirjastojen on hyvä olla esillä enemmän katukuvassa ja markkinoinnin tärkeydestä. Lähteinä ovat toimineet internetistä löydetyt lukuisat uutisartikkelit, blogitekstit ja myös sosiaalisen median päivitykset. Painettuja lähteitä löytyy myös, mutta ne käsittelevät kirjastojen markkinoinnin tärkeyttä sekä niiden kilpailijoita.

Tästä opinnäytetyöstä saa varmasti uusia ideoita oman paikkakunnan kirjaston pop up-toimintaan, ja asioita, joita siinä asiassa kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi aineistojen suojaamiseen liittyen ja eri kohderyhmien huomioon ottamista markkinoinnissa. Benchmarking-menetelmässä on se huono puoli, että lopputulokset eivät ole kovin täsmällisiä vaan siinä voi vertailla monia eri kohteita. Siihen vaikuttavat monet eri tekijät esimerkiksi se mihin tarkoitukseen vertailua tehdään ja mikä koetaan kilpailijaksi omalle toiminnalle. Joka tapauksessa ei ole yhtä oikea tapaa, miten kirjastojen markkinointia toteutetaan ja kannattaa kuitenkin rohkeasti jalkautua niiden ulkopuolelle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste