Henkilöstön sitoutuminen kaupan alalla
Nupponen, Hanna (2022)
Nupponen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka sitoutunutta henkilöstö on organisaatioonsa sekä saada vastaus kysymykseen ”miten työntekijät ovat sitoutuneita omaan organisaatioonsa?” Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin Osuuskauppa Elanto.
Tutkimus pohjautui Allenin ja Meyerin laatimaan kolmen komponentin sitoutumisteoriaan. Meyer ja Allen ovat laatineet vuonna 1990 kyselylomakkeen, jolla mitataan affektiivista, kontinuatiivista ja normatiivista sitoutumista. Pohjautuen tähän kyselylomakkeeseen, rakennettiin nykyaikaisempi kyselylomake.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin toimeksiantajan yhdessä vähittäiskaupan ketjun kolmessa eri yksikössä. Kyselyn avulla saatiin selville nykytilanne organisaatiositoutumisen näkökulmasta. Kyselyn perusteella selvisi, että henkilöstö on sitoutunut organisaatioon niin affektiivisella, normatiivisella kuin kontinuatiivisella tavalla. Kuitenkin henkilöstö on sitoutunut vahvimmin affektiivisesti eli tunnepohjaisesti, joka on työnantajan näkökulmasta toivotuin malli.
Saatujen tuloksien pohjalta toimeksiantajaorganisaation olisi jatkotutkimuksena hyödyllistä tutkia henkilöstön sitoutuneisuutta jostain muustakin näkökulmasta kuin organisaatiositoutumisen näkökulmasta. Vaihtoehtoisesti kyselyn voisi toteuttaa laajemmalla otannalla, jolloin saataisiin suurempi vastausmäärä ja aineistoa voitaisiin analysoida eri muuttujien perusteella.
Tutkimus pohjautui Allenin ja Meyerin laatimaan kolmen komponentin sitoutumisteoriaan. Meyer ja Allen ovat laatineet vuonna 1990 kyselylomakkeen, jolla mitataan affektiivista, kontinuatiivista ja normatiivista sitoutumista. Pohjautuen tähän kyselylomakkeeseen, rakennettiin nykyaikaisempi kyselylomake.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin toimeksiantajan yhdessä vähittäiskaupan ketjun kolmessa eri yksikössä. Kyselyn avulla saatiin selville nykytilanne organisaatiositoutumisen näkökulmasta. Kyselyn perusteella selvisi, että henkilöstö on sitoutunut organisaatioon niin affektiivisella, normatiivisella kuin kontinuatiivisella tavalla. Kuitenkin henkilöstö on sitoutunut vahvimmin affektiivisesti eli tunnepohjaisesti, joka on työnantajan näkökulmasta toivotuin malli.
Saatujen tuloksien pohjalta toimeksiantajaorganisaation olisi jatkotutkimuksena hyödyllistä tutkia henkilöstön sitoutuneisuutta jostain muustakin näkökulmasta kuin organisaatiositoutumisen näkökulmasta. Vaihtoehtoisesti kyselyn voisi toteuttaa laajemmalla otannalla, jolloin saataisiin suurempi vastausmäärä ja aineistoa voitaisiin analysoida eri muuttujien perusteella.