Benchmarking eli kilpailijavertailu auttaa parantamaan pienemmänkin yrityksen tuloksellisuutta
Impiö, Annikka (2022)
Impiö, Annikka
Oulun ammattikorkeakoulu, Digilii–hanke (DIMMY 2.0)
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615624
Jokaisen yrityksen kannattaa tunnistaa, tunnustaa ja tuntea kilpailijansa. Se on ainutlaatuisen kilpailuedun hahmottamisen kannalta melkeinpä välttämätöntä. Ilman ymmärrystä kilpailijoista ja heidän toiminnastaan on vaikea rakentaa voittavaa strategiaa. Kokeneilta ja/tai menestyneiltä kilpailijoilta oppiminen auttaa tarkentamaan oman liiketoiminnan fokusta ja parantamaan kannattavuutta.
Digitaaliset työkalut mahdollistavat mielenkiintoisen datamatkan kilpailijan digitaalisen konepellin alle – yllättävänkin helposti. Kuitenkin tämä matka jää harmittavan usein kokonaan tekemättä ja helpoimmat kehittämishedelmät poimimatta.
Tässä artikkelissa selkeytämme aluksi kilpailijavertailun (benchmarking) ja kilpailija-analyysin eroja sekä tutustumme digitaalisen kilpailijavertailun prosessiin.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615624
Tiivistelmä
Digitaaliset työkalut mahdollistavat mielenkiintoisen datamatkan kilpailijan digitaalisen konepellin alle – yllättävänkin helposti. Kuitenkin tämä matka jää harmittavan usein kokonaan tekemättä ja helpoimmat kehittämishedelmät poimimatta.
Tässä artikkelissa selkeytämme aluksi kilpailijavertailun (benchmarking) ja kilpailija-analyysin eroja sekä tutustumme digitaalisen kilpailijavertailun prosessiin.