Osakeyhtiö myyntikuntoon
Pennanen, Sanna (2022)
Pennanen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihevalinta tuli toimeksiantajalta. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada tutkimustuloksia siitä, miten yrittäjää voidaan tukea yrityksen myynnissä ja siihen valmistautumisessa. Tutkimuksen tavoiteltiin myös konkreettista lopputuotosta toimeksiantajan henkilöstölle ja sen toivottiin mukailevan ulkoasultaan yhtiön aiemmin julkaisemia, vastaavia materiaaleja. Omis-tajanvaihdokset ja niitä edeltävät yritysjärjestelyt ovat yleistymässä pitkin maailmaa, jolloin konsultointiavun tarve kasvaa yrittäjien keskuudessa. Tutkimuksen tekijänä tärkein tavoitteeni oli ammatillinen oppiminen ja kehittyminen. Aiheen ajankohtaisuus teki siitä myös mielenkiintoisen.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä kehittämistehtävän. Kehittämistehtävänä tehtiin koulutusmateriaali, sekä työkalu henkilöstölle, jota voidaan käyttää tulevien toimeksiantojen kartoittamiseen ja suunnitteluun. Työkalua voidaan jatkokehittää helposti. Työ toteutettiin toimintatutkimuksen muodossa, ja siinä käytetyt aineistot ovat olleet pääasiassa laadullisia (kvalitatiivisia). Aineistonkeruu aloitettiin kartoittamalla tutkimusaiheeseen liittyvät aihekokonaisuudet. Tutkittavan aiheen laajuus todettiin jo heti alussa, ja rajauksia jouduttiin tekemään paljon. Aineiston keräys toteutettiin ”teemoittelulla”. Teoriatietoa kerättiin pääasiassa kirjoista. Kirjojen lisäksi myös asiantuntija-artikkeleita, viranomaisohjeita sekä lakeja hyödynnettiin. Tutkimusaineistoa saatiin myös kahdesta koulutustilaisuudesta. Toimeksiantajan toiveita ja kehitysehdotuksia on pyritty kuuntelemaan ja toteuttamaan läpi tutkimuksen. Kokemuksia, palautteita ja ehdotuksia kerättiin myös muilta toimeksiantajan asiantuntijoilta luetun tiedon vahvistukseksi. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Yrityskauppaan linkittyy monia laajoja ja haastavia aihekokonaisuuksia, joilla on usein merkittävät taloudelliset seuraamukset myyjälle, jolloin asiantuntijan rooli vahvistuu ja riski vääristä ohjeista kasvaa. Yhtiöiden välillä on merkittäviä eroja sen suhteen, missä kunnossa ne ovat kauppaprosessin alussa. Myös käytössä oleva valmistautumisaikataulu vaihtelee yhtiöittäin. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi jokainen kauppaprosessi on yksilöllinen kokonaisuutensa. Kauppaproses-sin aikaiselle asiantuntijapalvelulle löytyy varmasti markkinoita nyt ja tulevaisuudessa toimeksiantajan alalla.
Toimeksiantaja voi jatkokehittää luotua työkalua, esimerkiksi laajentamalla sitä etenkin erilaisiin laskentaa vaativiin osa-alueisiin, kuten arvonmääritykseen ja toteutustapojen verovaikutusten vertailuun. Tämän tutkimuksen lopputuotos toimii hyvänä pohjana ja runkona niin henkilöstön työskentelylle, kuin jatkokehityksellekin.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä kehittämistehtävän. Kehittämistehtävänä tehtiin koulutusmateriaali, sekä työkalu henkilöstölle, jota voidaan käyttää tulevien toimeksiantojen kartoittamiseen ja suunnitteluun. Työkalua voidaan jatkokehittää helposti. Työ toteutettiin toimintatutkimuksen muodossa, ja siinä käytetyt aineistot ovat olleet pääasiassa laadullisia (kvalitatiivisia). Aineistonkeruu aloitettiin kartoittamalla tutkimusaiheeseen liittyvät aihekokonaisuudet. Tutkittavan aiheen laajuus todettiin jo heti alussa, ja rajauksia jouduttiin tekemään paljon. Aineiston keräys toteutettiin ”teemoittelulla”. Teoriatietoa kerättiin pääasiassa kirjoista. Kirjojen lisäksi myös asiantuntija-artikkeleita, viranomaisohjeita sekä lakeja hyödynnettiin. Tutkimusaineistoa saatiin myös kahdesta koulutustilaisuudesta. Toimeksiantajan toiveita ja kehitysehdotuksia on pyritty kuuntelemaan ja toteuttamaan läpi tutkimuksen. Kokemuksia, palautteita ja ehdotuksia kerättiin myös muilta toimeksiantajan asiantuntijoilta luetun tiedon vahvistukseksi. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Yrityskauppaan linkittyy monia laajoja ja haastavia aihekokonaisuuksia, joilla on usein merkittävät taloudelliset seuraamukset myyjälle, jolloin asiantuntijan rooli vahvistuu ja riski vääristä ohjeista kasvaa. Yhtiöiden välillä on merkittäviä eroja sen suhteen, missä kunnossa ne ovat kauppaprosessin alussa. Myös käytössä oleva valmistautumisaikataulu vaihtelee yhtiöittäin. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi jokainen kauppaprosessi on yksilöllinen kokonaisuutensa. Kauppaproses-sin aikaiselle asiantuntijapalvelulle löytyy varmasti markkinoita nyt ja tulevaisuudessa toimeksiantajan alalla.
Toimeksiantaja voi jatkokehittää luotua työkalua, esimerkiksi laajentamalla sitä etenkin erilaisiin laskentaa vaativiin osa-alueisiin, kuten arvonmääritykseen ja toteutustapojen verovaikutusten vertailuun. Tämän tutkimuksen lopputuotos toimii hyvänä pohjana ja runkona niin henkilöstön työskentelylle, kuin jatkokehityksellekin.