Artistin Instagram-markkinoinnin opas
Hepolehto, Olli Santeri (2022)
Hepolehto, Olli Santeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615848
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin Instagram-markkinoinnin opas musiikkiartisteille. Opinnäytetyössä tutkittiin muun muassa parhaita käytäntöjä tehokkaaseen Instagram-markkinointiin, sekä henkilöbrändiä. Tämän jälkeen vertailtiin eri artistien Instagrameja, ja miten näitä käytäntöjä ja henkilöbrändiä on tuotu ulos heidän tileillään. Oppaan on tarkoitus ohjata artisteja Instagramin käytössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen musiikkituottaja ja DJ Lionis. Lionis tuottaa musiikkia niin itselleen, kuin muille ja toimii myös live DJ:nä.
Vaikkakin Lionis käytti Instagramia ennen opinnäytetyötä, niin hän halusi tehostaa markkinointiansa, ja tästä syystä Lionis sopi täydellisesti opinnäytetyöhön. Lionis kertoi Instagramin olevan hänelle mieluisin sosiaalisen median kanava, joten tästä syystä Instagram valittiin opinnäytetyön kohteeksi. Opinnäytetyössä selvitettiin mitkä käytännöt ja minkälainen sisältö toimii parhaiten Instagramissa, ja myös sitä mikä on henkilöbrändi ja miten sellaista voi kehittää. Opinnäytetyössä käytettiin benchmarkkausta, ja vertailun kohteena olivat eri tasoiset artistit ja heidän Instagram tilinsä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi artisteille opas, joka auttaa joko aloittavia artisteja alkuun, tai parantaa jo olemassa olevaa Instagram-tiliä. Tärkein asia Instagram markkinoinnissa on ensin tietää, millainen on henkilöbrändisi. Kaikki muu rakentuu henkilöbrändisi ympärille. Paras julkaisutahti Instagramissa algoritmien mukaan on 1-2 julkaisua päivässä, mutta artisteille 1-2 julkaisua per viikko vaikuttaisi olevan resurssien kannalta tehokkainta.
Vaikkakin Lionis käytti Instagramia ennen opinnäytetyötä, niin hän halusi tehostaa markkinointiansa, ja tästä syystä Lionis sopi täydellisesti opinnäytetyöhön. Lionis kertoi Instagramin olevan hänelle mieluisin sosiaalisen median kanava, joten tästä syystä Instagram valittiin opinnäytetyön kohteeksi. Opinnäytetyössä selvitettiin mitkä käytännöt ja minkälainen sisältö toimii parhaiten Instagramissa, ja myös sitä mikä on henkilöbrändi ja miten sellaista voi kehittää. Opinnäytetyössä käytettiin benchmarkkausta, ja vertailun kohteena olivat eri tasoiset artistit ja heidän Instagram tilinsä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi artisteille opas, joka auttaa joko aloittavia artisteja alkuun, tai parantaa jo olemassa olevaa Instagram-tiliä. Tärkein asia Instagram markkinoinnissa on ensin tietää, millainen on henkilöbrändisi. Kaikki muu rakentuu henkilöbrändisi ympärille. Paras julkaisutahti Instagramissa algoritmien mukaan on 1-2 julkaisua päivässä, mutta artisteille 1-2 julkaisua per viikko vaikuttaisi olevan resurssien kannalta tehokkainta.