Kehittämissuunnitelma - AgroPro Oy
Kivioja, Lasse; Ohtamaa, Jaakko (2022)
Kivioja, Lasse
Ohtamaa, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi pääasiassa lietteenlevityspalveluita tuottava yritys AgroPro Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda keväällä 2021 perustetulle AgroPro Oy:lle kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelman sisältää uuden myynti- ja markkinointistrategian sekä kartoituksen uusista liiketoiminnoista sekä olemassa olevia liiketoimintojen kehittämisen. Strategiassa päivitettiin tärkeimmän liiketoiminnan eli lietteenlevityspalvelun hinnoittelumallia sekä luotiin myyntiprosessiin sopimuspohja. Kehittämissuunnitelman sisältö muovautui tilaajan toiveiden mukaisesti.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli näkyvyyden lisääminen ja keskeisinä toimina olivat yrityksen verkkosivujen luominen, messunäkyvyys ja mainokset paikallislehdissä. Myyntistrategian keskeisimmät toimet olivat pohjan luominen myyntiprosessiin, hinnoittelumallin kehittäminen ja sopimuspohjan tekeminen myynnin tueksi. Tilaajan käyttöön luotiin Excel-pohja hinnoittelua varten sekä Word-pohja sopimuksen teon sujuvoittamiseksi.
Uusista liiketoiminnoista kartoitettiin koneiden maahantuonti ja lietteensiirto- ja rehu-urakointipalvelut. Koneiden maahantuonti todettiin epätodennäköiseksi vaihtoehdoksi, koska kaupankäynti ilman omaa tai vierasta pääomaa olisi käytännössä mahdotonta. Myös riskit tässä toiminnassa todettiin liian suuriksi kannattavuuteen nähden. Lietteensiirtopalvelun kehittämisen ja lisäämisen ajateltiin olevan todennäköisin uuden liiketoiminnan vaihtoehto. Palvelu tukisi parhaiten yrityksen nykyisistä liiketoiminnoista tärkeintä eli lietteenlevityspalvelua. Rehu-urakointipalvelussa ajateltiin olevan monia eri toteutusvaihtoehtoja. Tämä voisi olla mahdollinen uusi liiketoiminto oikein järjestettynä. Kokonainen ketju ei tässä vaiheessa olisi mahdollinen, mutta tiettyjen yhteistyökumppaneiden avulla yritys voisi toteuttaa osaa korjuuketjusta.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli näkyvyyden lisääminen ja keskeisinä toimina olivat yrityksen verkkosivujen luominen, messunäkyvyys ja mainokset paikallislehdissä. Myyntistrategian keskeisimmät toimet olivat pohjan luominen myyntiprosessiin, hinnoittelumallin kehittäminen ja sopimuspohjan tekeminen myynnin tueksi. Tilaajan käyttöön luotiin Excel-pohja hinnoittelua varten sekä Word-pohja sopimuksen teon sujuvoittamiseksi.
Uusista liiketoiminnoista kartoitettiin koneiden maahantuonti ja lietteensiirto- ja rehu-urakointipalvelut. Koneiden maahantuonti todettiin epätodennäköiseksi vaihtoehdoksi, koska kaupankäynti ilman omaa tai vierasta pääomaa olisi käytännössä mahdotonta. Myös riskit tässä toiminnassa todettiin liian suuriksi kannattavuuteen nähden. Lietteensiirtopalvelun kehittämisen ja lisäämisen ajateltiin olevan todennäköisin uuden liiketoiminnan vaihtoehto. Palvelu tukisi parhaiten yrityksen nykyisistä liiketoiminnoista tärkeintä eli lietteenlevityspalvelua. Rehu-urakointipalvelussa ajateltiin olevan monia eri toteutusvaihtoehtoja. Tämä voisi olla mahdollinen uusi liiketoiminto oikein järjestettynä. Kokonainen ketju ei tässä vaiheessa olisi mahdollinen, mutta tiettyjen yhteistyökumppaneiden avulla yritys voisi toteuttaa osaa korjuuketjusta.