Verkkokaupan asiakaskontaktimäärien kasvattaminen hakukoneoptimoinnin avulla
NIemensivu, Tiina (2022)
NIemensivu, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa Yritys X:n verkkokaupan käyttäjämäärää ja sitä kautta asiakaskontaktimäärää hakukoneoptimoinnin avulla. Verkkokauppa ei ole yrityksen päätoimialaa, joten markkinointiin ja verkkokaupan hakukonelöydettävyyteen ei ollut panostettu lähes lainkaan. Työn tavoitteena oli perehtyä hakukoneoptimointiin ja löytää oikeat keinot, jolla verkkokaupan sijoitusta hakukoneissa voitiin parantaa. Hakukoneoptimoinnin onnistumisen seurantaan on olemassa ilmaisia työkaluja, joita käytin apuna, kun selvitin, onko tehdystä työstä syntynyt hyötyä. Hakukoneita on olemassa useita, mutta työssä keskityttiin Googleen. Kyseinen hakukone on markkinajohtaja mitä tulee hakukoneisiin ja se tarjoaa hyviä oppaita hakukoneoptimoinnista ja analysointityökaluista. Näiden lisäksi useat aiheeseen liittyvät tutkimukset viittaavat Googleen, joten se oli helpoin tapa lähestyä aihetta.
Toimeksiantajan verkkokaupassa on useita eri tuoteryhmiä, mutta opinnäytetyössä keskityttiin kahteen eri tuoteryhmään. Tuoteryhmiin valittiin kaksi ryhmää, joilla oli paljon saldoa verkkokaupassa, mutta jotka olivat kuitenkin hyvin erilaiset tuotteet. Tällä rajauksella rajattiin työn kestoa ja nähtiin, kuinka olisi järkevintä edetä muidenkin tuoteryhmien kohdalla. Valitessani saldolliset tuotteet, pystyin nähdä todennäköisemmin hyödyn mahdollisesti verkkokaupan käyttäjämäärien kasvuna ja ostotapahtumina.
Tietoperustana käytettiin aiheesta tehtyä kirjallisuutta, tutkimuksia ja Googlen omia oppaita. Hakukoneoptimointi on tänä päivänä yritysten verkkosivujen löydettävyyden kannalta merkittävässä roolissa, joten aiheesta löytyi kattavasti kirjallisuutta ja artikkeleita. Tulosten analysoinnin kannalta merkittävään rooliin nousi Googlen ilmaiset oppaat, joilla se perehdyttää ja kouluttaa käyttäjiä ohjelmien käyttöön.
Hakukoneoptimointia toteutettiin vuoden 2022 maaliskuussa ja huhtikuussa, eikä optimointia tehty täysipäiväisesti. Kuitenkin jo näin lyhyellä ajalla tuloksia pystyi nähdä. Asiakaskontakteja syntyi ennätysmäärät ja tuotteiden Google- löydettävyys parantui. Tulokset olivat siis positiivisia ja niiden perusteella voidaan todeta, että hakukoneoptimointiin käytetty työaika oli tuottavaa. Myyntiin vaikuttavia tuloksia ei vielä näin lyhyellä aikajaksolla voida suuresti vaikuttaa, mutta pitkällä aikajänteellä asiakaskontaktit voivat muuttua myynniksi.
Yrityksen tulisi jatkossakin panostaa viikkotasolla muutama tunti hakukoneoptimointiin, jolloin kehitys olisi jatkuvaa ja loputkin tuoteryhmät saataisiin näkymään Googlessa. Olisi myös suositeltavaa panostaa hakukoneoptimointiin kehitettyihin maksullisiin ohjelmiin sekä sivuston yleiseen käytettävyyteen.
Toimeksiantajan verkkokaupassa on useita eri tuoteryhmiä, mutta opinnäytetyössä keskityttiin kahteen eri tuoteryhmään. Tuoteryhmiin valittiin kaksi ryhmää, joilla oli paljon saldoa verkkokaupassa, mutta jotka olivat kuitenkin hyvin erilaiset tuotteet. Tällä rajauksella rajattiin työn kestoa ja nähtiin, kuinka olisi järkevintä edetä muidenkin tuoteryhmien kohdalla. Valitessani saldolliset tuotteet, pystyin nähdä todennäköisemmin hyödyn mahdollisesti verkkokaupan käyttäjämäärien kasvuna ja ostotapahtumina.
Tietoperustana käytettiin aiheesta tehtyä kirjallisuutta, tutkimuksia ja Googlen omia oppaita. Hakukoneoptimointi on tänä päivänä yritysten verkkosivujen löydettävyyden kannalta merkittävässä roolissa, joten aiheesta löytyi kattavasti kirjallisuutta ja artikkeleita. Tulosten analysoinnin kannalta merkittävään rooliin nousi Googlen ilmaiset oppaat, joilla se perehdyttää ja kouluttaa käyttäjiä ohjelmien käyttöön.
Hakukoneoptimointia toteutettiin vuoden 2022 maaliskuussa ja huhtikuussa, eikä optimointia tehty täysipäiväisesti. Kuitenkin jo näin lyhyellä ajalla tuloksia pystyi nähdä. Asiakaskontakteja syntyi ennätysmäärät ja tuotteiden Google- löydettävyys parantui. Tulokset olivat siis positiivisia ja niiden perusteella voidaan todeta, että hakukoneoptimointiin käytetty työaika oli tuottavaa. Myyntiin vaikuttavia tuloksia ei vielä näin lyhyellä aikajaksolla voida suuresti vaikuttaa, mutta pitkällä aikajänteellä asiakaskontaktit voivat muuttua myynniksi.
Yrityksen tulisi jatkossakin panostaa viikkotasolla muutama tunti hakukoneoptimointiin, jolloin kehitys olisi jatkuvaa ja loputkin tuoteryhmät saataisiin näkymään Googlessa. Olisi myös suositeltavaa panostaa hakukoneoptimointiin kehitettyihin maksullisiin ohjelmiin sekä sivuston yleiseen käytettävyyteen.