Provisiopalkalla työskentelevien asenne myyntityössä
Tuominen, Atte (2022)
Tuominen, Atte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten provisiopalkalla työskentely vaikuttaa myyjän asennoitumiseen työntekoa kohtaan. Selvityksen tarkoituksena on tutkia, kuinka omalla asenteella pystyy vaikuttamaan omaan tulotasoon. Opinnäytetyön tulosten pohjalta tavoitteena on kannustaa kokeilemaan provisiopalkalla työskentelyä. Tarkoituksena, on myös tuoda esille mitä provisiopalkalla olevan myyjän työ voi olla konkreettisesti.
Teoreettinen viitekehys muodostuu myyntityön ja asenteisiin sekä motivaatioihin käsittelevistä kirjallisuuslähteistä sekä digitaalisista lähteistä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin myyjien asennoitumista, kun palkkamallina on provisio. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltaviksi valikoitui viisi myynnin ammattilaista, jotka saavat palkkansa provisiona.
Tulokset osoittavat, että asenteella on suuri vaikutus myyjän omaan työpanokseensa ja sitä kautta ansiotasoonsa. Oma tekeminen ja sitä kautta hyvät tulokset lisäävät onnistumisia ja pitävät motivaation korkealla. Provisiopalkkamalli koettiin kannustavaksi ja onnistumisista palkitaan. Osa koki provisiopalkalla työskentelyn liian stressaavana ja myyntiprosessien pituudesta johtuen palkka jää todella pieneksi. Jos on huono kuukausi, niin opitaan muilta, mitä voisi tehdä paremmin. Vastauksissa tuli ilmi palkkamallin tuomat paineet, koska joka kuukausi on aloitettava tekemään työtä nollasta. Tuloksissa painotettiin myös, että työyhteisöt ovat kannustavia ja aina toivotaan, että kaikki pääsisi tavoitteisiinsa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että oikealla asennoitumisella on mahdollista päästä erinomaisiin tuloksiin. Opinnäytetyön avulla saatua tietoa voivat hyödyntää uraansa miettivät opiskelijat tai mahdolliset alanvaihtajat, joita houkuttelee provisiopalkalla työskentely.
Teoreettinen viitekehys muodostuu myyntityön ja asenteisiin sekä motivaatioihin käsittelevistä kirjallisuuslähteistä sekä digitaalisista lähteistä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin myyjien asennoitumista, kun palkkamallina on provisio. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastateltaviksi valikoitui viisi myynnin ammattilaista, jotka saavat palkkansa provisiona.
Tulokset osoittavat, että asenteella on suuri vaikutus myyjän omaan työpanokseensa ja sitä kautta ansiotasoonsa. Oma tekeminen ja sitä kautta hyvät tulokset lisäävät onnistumisia ja pitävät motivaation korkealla. Provisiopalkkamalli koettiin kannustavaksi ja onnistumisista palkitaan. Osa koki provisiopalkalla työskentelyn liian stressaavana ja myyntiprosessien pituudesta johtuen palkka jää todella pieneksi. Jos on huono kuukausi, niin opitaan muilta, mitä voisi tehdä paremmin. Vastauksissa tuli ilmi palkkamallin tuomat paineet, koska joka kuukausi on aloitettava tekemään työtä nollasta. Tuloksissa painotettiin myös, että työyhteisöt ovat kannustavia ja aina toivotaan, että kaikki pääsisi tavoitteisiinsa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että oikealla asennoitumisella on mahdollista päästä erinomaisiin tuloksiin. Opinnäytetyön avulla saatua tietoa voivat hyödyntää uraansa miettivät opiskelijat tai mahdolliset alanvaihtajat, joita houkuttelee provisiopalkalla työskentely.