Vision muodostus tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin menetelmin jatkuvan teknologiakehityksen kontekstissa
Kurki, Suvi (2022)
Kurki, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää ennakoinnin menetelmien mahdollisia hyötyjä IT-palvelua koskevan vision muodostamisessa jatkuvan teknologiakehityksen kontekstissa. Kehittämistyön tavoite oli hyödyntää ennakoinnin menetelmiä vision muodostamisessa ja luoda toimeksiantajaorganisaation kehittämälle ja ylläpitämälle palvelulle visio. Lisäksi tavoitteena oli luoda ennakointiin pohjautuva vision muodostamisen prosessimalli, jossa valitut ennakoinnin menetelmät tukevat visiointia ja sen pohjaksi tarvittavan kokonaisvaltaisen näkemyksen rakentumista. Kehittämistyö tehtiin yhdessä Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan SOK:n yhden tiimin asiantuntijoiden kanssa.
Kehittämistyön tietoperustassa perehdytään liiketoiminnan ja informaatioteknologian jatkuvan kehittämisen viitekehyksiin ja menetelmiin. Lisäksi käydään läpi visioiden ja visioinnin määritelmiä, luonnehdintoja ja prosesseja sekä tutustutaan tulevaisuuden ennakointiin tieteen ja käsitteiden, ajattelutapojen sekä prosessien ja menetelmien kautta. Jatkuvan kehittämisen, visioinnin ja ennakoinnin yhdistelmänä voi kiteytyä hyvä ja tulevaisuuskestävä visio.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tiedonkeruussa hyödynnettiin ennakoinnin menetelmiä ja seurattiin kuusivaiheista ennakointiprosessia. Skannaa-vaiheessa osallistujat monitoroivat toimintaympäristöä itsenäisesti. Selvitä-vaiheessa hankittiin lisää tietoa muutossignaaleista eri lähteitä hyödyntäen. Seulo-vaiheessa löydökset luokiteltiin ja priorisotiin työpajassa. Selitä-vaiheessa tärkeimmät havainnot analysoitiin ja tulkittiin työpajatyöskentelynä. Sovella-vaiheessa luotiin vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia havaintojen tulkintojen pohjalta kolmessa yhteiskehitystyöpajassa. Suorita-vaiheessa tulevaisuuskuvan perusteella ideoitiin visio ja arvot. Myös tämä tehtiin ryhmätyönä työpajassa.
Kehittämistyön tuloksena muodostettiin toimeksiantajaorganisaation palvelulle visio ja arvot. Lisäksi kehitettiin 6S visioprosessimalli, joka tukee vision muodostamista ennakoinnin menetelmin. Visioprosessin avulla vision muodostaminen on systemaattista ja osallistavaa. Vision perustaksi muodostuu kokonaisvaltainen näkemys toivottavasta mahdollisesta tulevaisuudesta. Visioprosessi tarjoaa toimeksiantajaorganisaatiolle työkaluja tulevaisuuden tekemiseen, jotta palvelun jatkuvalla kehittämisellä olisi selkeä suunta. 6S visioprosessin hyödynnettävyys ei rajoitu vain toimeksiantajaorganisaatioon, vaan sitä on mahdollista hyödyntää laajemmin muissakin organisaatioissa. Sitä voidaan soveltaa myös tilanteissa, joissa on tarvetta kokonaisvaltaisen ymmärryksen muodostamiselle esimerkiksi päätöksen teon tueksi.
Kehittämistyön tietoperustassa perehdytään liiketoiminnan ja informaatioteknologian jatkuvan kehittämisen viitekehyksiin ja menetelmiin. Lisäksi käydään läpi visioiden ja visioinnin määritelmiä, luonnehdintoja ja prosesseja sekä tutustutaan tulevaisuuden ennakointiin tieteen ja käsitteiden, ajattelutapojen sekä prosessien ja menetelmien kautta. Jatkuvan kehittämisen, visioinnin ja ennakoinnin yhdistelmänä voi kiteytyä hyvä ja tulevaisuuskestävä visio.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tiedonkeruussa hyödynnettiin ennakoinnin menetelmiä ja seurattiin kuusivaiheista ennakointiprosessia. Skannaa-vaiheessa osallistujat monitoroivat toimintaympäristöä itsenäisesti. Selvitä-vaiheessa hankittiin lisää tietoa muutossignaaleista eri lähteitä hyödyntäen. Seulo-vaiheessa löydökset luokiteltiin ja priorisotiin työpajassa. Selitä-vaiheessa tärkeimmät havainnot analysoitiin ja tulkittiin työpajatyöskentelynä. Sovella-vaiheessa luotiin vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia havaintojen tulkintojen pohjalta kolmessa yhteiskehitystyöpajassa. Suorita-vaiheessa tulevaisuuskuvan perusteella ideoitiin visio ja arvot. Myös tämä tehtiin ryhmätyönä työpajassa.
Kehittämistyön tuloksena muodostettiin toimeksiantajaorganisaation palvelulle visio ja arvot. Lisäksi kehitettiin 6S visioprosessimalli, joka tukee vision muodostamista ennakoinnin menetelmin. Visioprosessin avulla vision muodostaminen on systemaattista ja osallistavaa. Vision perustaksi muodostuu kokonaisvaltainen näkemys toivottavasta mahdollisesta tulevaisuudesta. Visioprosessi tarjoaa toimeksiantajaorganisaatiolle työkaluja tulevaisuuden tekemiseen, jotta palvelun jatkuvalla kehittämisellä olisi selkeä suunta. 6S visioprosessin hyödynnettävyys ei rajoitu vain toimeksiantajaorganisaatioon, vaan sitä on mahdollista hyödyntää laajemmin muissakin organisaatioissa. Sitä voidaan soveltaa myös tilanteissa, joissa on tarvetta kokonaisvaltaisen ymmärryksen muodostamiselle esimerkiksi päätöksen teon tueksi.