Varhaiskasvattajan päiväkirja : lapsilähtöisyyden ja yhteisöllisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa.
Valtanen, Mira (2021)
Valtanen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816452
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyö tarkoituksena on kuvailla ja analysoida Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajan työtehtäviä sekä päiväkodinarkea.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella ja arvioida lapsilähtöisyyden ja yhteisöllisyyden toteutumista kymmenen työviikon ajan. Tavoitteena oli myös tutkia ja arvioida omaa työtäni sekä ammatillista kehittymistäni.
Opinnäytetyö oli kirjoitettu oppimispäiväkirjamuodossa yhteensä kymmenen työviikon ajan tammikuusta-huhtikuuhun 2021. Ajankohta oli poikkeuksellinen, sillä Covid-19-pandemia vaikutti varhaiskasvatuksemme arkeen. Lähteinä oli käytetty alan kirjallisuutta sekä varhaiskasvatussuunnitelmia ja muita varhaiskasvatukseen liittyviä sivustoja internetistä.
Päiväkirjassa on käynyt läpi työtehtäviäni, siihen kuuluvia sidosryhmiä, työkaluja sekä keskeisiä työssäni esiintyviä käsitteitä. Päiväraporteissa on tarkemmin kerrottu päivän aikana tehdyt työt ja niihin liittyviä ongelmia sekä työhön liittyviä huomioita. Viikkoanalyysissä on selvitetty viikon aikana ilmentyneitä ongelmia ja ratkaisuja lähteisiin viitaten. Päiväkirjassa on myös kirjattu ammattilaisten tapoja toimia poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Tavoitteiden mukaista kehittymistä on tapahtunut työn havainnoinnissa, työtehtävien sujuvuudessa, uusien työtapojen kokeilussa sekä lapsilähtöisyydessä. Kehityin myös aikatauluttamaan tehtäviä, ja olemaan varmempi ryhmän pedagogisen johtajan roolissa. Lisäksi päästiin myös toimeksiantajani tavoitteeseen, joka oli arjen ja siihen liittyvien haasteiden pohtimista.
Opinnäytetyöstäni hyötyvät varhaiskasvattajat sekä Vantaan kaupunki kenelle opinnäytetyöni suuntasin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkoti, lapsilähtöisyys, yhteisöllisyys, vuorovaikutus
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella ja arvioida lapsilähtöisyyden ja yhteisöllisyyden toteutumista kymmenen työviikon ajan. Tavoitteena oli myös tutkia ja arvioida omaa työtäni sekä ammatillista kehittymistäni.
Opinnäytetyö oli kirjoitettu oppimispäiväkirjamuodossa yhteensä kymmenen työviikon ajan tammikuusta-huhtikuuhun 2021. Ajankohta oli poikkeuksellinen, sillä Covid-19-pandemia vaikutti varhaiskasvatuksemme arkeen. Lähteinä oli käytetty alan kirjallisuutta sekä varhaiskasvatussuunnitelmia ja muita varhaiskasvatukseen liittyviä sivustoja internetistä.
Päiväkirjassa on käynyt läpi työtehtäviäni, siihen kuuluvia sidosryhmiä, työkaluja sekä keskeisiä työssäni esiintyviä käsitteitä. Päiväraporteissa on tarkemmin kerrottu päivän aikana tehdyt työt ja niihin liittyviä ongelmia sekä työhön liittyviä huomioita. Viikkoanalyysissä on selvitetty viikon aikana ilmentyneitä ongelmia ja ratkaisuja lähteisiin viitaten. Päiväkirjassa on myös kirjattu ammattilaisten tapoja toimia poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Tavoitteiden mukaista kehittymistä on tapahtunut työn havainnoinnissa, työtehtävien sujuvuudessa, uusien työtapojen kokeilussa sekä lapsilähtöisyydessä. Kehityin myös aikatauluttamaan tehtäviä, ja olemaan varmempi ryhmän pedagogisen johtajan roolissa. Lisäksi päästiin myös toimeksiantajani tavoitteeseen, joka oli arjen ja siihen liittyvien haasteiden pohtimista.
Opinnäytetyöstäni hyötyvät varhaiskasvattajat sekä Vantaan kaupunki kenelle opinnäytetyöni suuntasin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päiväkoti, lapsilähtöisyys, yhteisöllisyys, vuorovaikutus