Päätöksenteon ilmiöt verkko-oppimisympäristön käytön edistämisessä
Timisjärvi, Elina (2022)
Timisjärvi, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan verkko-oppimisympäristön käytön nykytilaa ja pyrkiä tunnistamaan sen käyttöä mahdollisesti estäviä tekijöitä. Tavoitetta lähestyttiin käyttäytymistaloustieteen keinoin verkko-oppimisympäristön käyttöön liittyvän päätöksentekoprosessin tutkimisen kautta. Lisäksi työn tavoitteena oli pyrkiä edistämään verkko-oppimisympäristön käyttöä luomalla kehitysehdotuksia, jotka poistavat tai vähentävät käyttöön liittyviä esteitä.
Verkko-oppimisympäristöt ovat tärkeitä tiedonjakamisen ja kouluttamisen työvälineitä, joiden aika- ja paikkajoustavuus tuovat ne lähelle työntekijää ja mahdollistavat näin joustavan osaamisen kehittämisen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suuri suomalainen yritys, jonka henkilöstöstä suurin osa tekee tuotannollista työtä ja käyttää verkko-oppimisympäristöä mobiililaitteella.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui päätöksenteon ilmiöihin ja aiempaan tutkimustietoon tekijöistä, joiden on tunnistettu vaikuttavan verkko-oppimisympäristön käyttöön. Opinnäytetyön rakenteellisena pohjana toimi Ly, Mazar, Zhao & Soman (2013) tuuppauksen kehittämisprosessin ensimmäinen vaihe, päätöksenteon ymmärtäminen ja kuvaaminen. Tämä näkyi opinnäytetyössä siten, että teoriaosuus ja tutkimustulokset esiteltiin niiden näkökulmien kautta, jotka Ly ym. (2013) on tunnistanut merkittäviksi päätöksentekoprosessin ymmärtämisen kannalta.
Verkko-oppimisympäristön käytön nykytilan selvittämiseksi toimeksiantajalla toteutettiin käyttäjäkysely, jonka tulokset analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla. Aineistoanalyysin tulosten pohjalta nykytilan kuvaukseksi luotiin toimeksiantajan verkko-oppimisympäristön käyttöön liittyvän päätöksentekoprosessin kuvaus, jossa tunnistettiin neljä päätöksenteon pullonkaulaa, jotka saattavat estää verkko-oppimisympäristön käyttöä. Tunnistetut pullonkaulat olivat ajankäyttöön ja merkitykseen, kirjautumiseen, verkkokurssin löytämiseen (käytettävyys) ja suorituspalautteeseen liittyvät haasteet. Tutkimustulosten mukaan näistä merkittävimmiksi verkko-oppimisympäristön käyttöä estäviksi tekijöiksi nousivat verkkokurssin löytämiseen ja ajankäyttöön liittyvät haasteet.
Verkko-oppimisympäristön käytön edistämiseen liittyvät kehitysehdotukset hyödyntävät EAST- mallia, jonka mukaan toivotusta käyttäytymisestä tulisi tehdä helppoa, houkuttelevaa, sosiaalista ja oikea-aikaista. Tärkeimmät ehdotetut kehittämistoimenpiteet liittyvät verkko-oppimisympäristöstä kertovan viestinnän ja seurannan lisäämiseen, oikea-aikaisiin muistutuksiin, sisällön jäsentelyyn ja suorituspalautteen vahvistamiseen. Jatkokehitykseksi ehdotetaan uutta käyttäjäkyselyä kehitystoimenpiteiden jälkeen, jotta niiden vaikutuksia voidaan arvioida. Lisäksi verkko-oppimisympäristöä aktiivisesti käyttäviä esihenkilöitä ja työntekijöitä voitaisiin haastatella ja selvittää miten he ovat ratkaisseet käyttäjäkyselyn avulla tunnistettuja käyttöä estäviä haasteita.
Verkko-oppimisympäristöt ovat tärkeitä tiedonjakamisen ja kouluttamisen työvälineitä, joiden aika- ja paikkajoustavuus tuovat ne lähelle työntekijää ja mahdollistavat näin joustavan osaamisen kehittämisen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suuri suomalainen yritys, jonka henkilöstöstä suurin osa tekee tuotannollista työtä ja käyttää verkko-oppimisympäristöä mobiililaitteella.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui päätöksenteon ilmiöihin ja aiempaan tutkimustietoon tekijöistä, joiden on tunnistettu vaikuttavan verkko-oppimisympäristön käyttöön. Opinnäytetyön rakenteellisena pohjana toimi Ly, Mazar, Zhao & Soman (2013) tuuppauksen kehittämisprosessin ensimmäinen vaihe, päätöksenteon ymmärtäminen ja kuvaaminen. Tämä näkyi opinnäytetyössä siten, että teoriaosuus ja tutkimustulokset esiteltiin niiden näkökulmien kautta, jotka Ly ym. (2013) on tunnistanut merkittäviksi päätöksentekoprosessin ymmärtämisen kannalta.
Verkko-oppimisympäristön käytön nykytilan selvittämiseksi toimeksiantajalla toteutettiin käyttäjäkysely, jonka tulokset analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelemalla. Aineistoanalyysin tulosten pohjalta nykytilan kuvaukseksi luotiin toimeksiantajan verkko-oppimisympäristön käyttöön liittyvän päätöksentekoprosessin kuvaus, jossa tunnistettiin neljä päätöksenteon pullonkaulaa, jotka saattavat estää verkko-oppimisympäristön käyttöä. Tunnistetut pullonkaulat olivat ajankäyttöön ja merkitykseen, kirjautumiseen, verkkokurssin löytämiseen (käytettävyys) ja suorituspalautteeseen liittyvät haasteet. Tutkimustulosten mukaan näistä merkittävimmiksi verkko-oppimisympäristön käyttöä estäviksi tekijöiksi nousivat verkkokurssin löytämiseen ja ajankäyttöön liittyvät haasteet.
Verkko-oppimisympäristön käytön edistämiseen liittyvät kehitysehdotukset hyödyntävät EAST- mallia, jonka mukaan toivotusta käyttäytymisestä tulisi tehdä helppoa, houkuttelevaa, sosiaalista ja oikea-aikaista. Tärkeimmät ehdotetut kehittämistoimenpiteet liittyvät verkko-oppimisympäristöstä kertovan viestinnän ja seurannan lisäämiseen, oikea-aikaisiin muistutuksiin, sisällön jäsentelyyn ja suorituspalautteen vahvistamiseen. Jatkokehitykseksi ehdotetaan uutta käyttäjäkyselyä kehitystoimenpiteiden jälkeen, jotta niiden vaikutuksia voidaan arvioida. Lisäksi verkko-oppimisympäristöä aktiivisesti käyttäviä esihenkilöitä ja työntekijöitä voitaisiin haastatella ja selvittää miten he ovat ratkaisseet käyttäjäkyselyn avulla tunnistettuja käyttöä estäviä haasteita.