Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma: Case Laukontorin Ilopilleri Oy
Uotila, Reetta (2022)
Uotila, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Laukontorin Ilopilleri Oy:lle markkinointisuunnitelma sekä sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin avulla sisällöntuotannosta tehdään suunnitelmallista, monipuolista ja säännöllistä. Toimeksiantajan tavoitteena on opinnäytetyön myötä luoda aktiivisemmin sisältöä sosiaalisessa mediassa, ja lisätä toimeksiantajan näkyvyyttä Instagramissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa markkinoinnin eri muodoista, vertailuanalyysistä, SOSTAC-mallista sekä sosiaalisen median kanavista. Markkinointisuunnitelma tehtiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, SOSTAC-mallin avulla. Kehittämismenetelminä markkinointisuunnitelman nykytila-analyysin tueksi käytettiin kilpailevien yritysten vertailuanalyysiä. Kilpailevien yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa seurattiin kolmen viikon ajan, ja tuloksia vertailemalla toimeksiantajan omaan toimintaan laadittiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisälsi ohjeita ja toimenpiteitä, joiden avulla yritys voi suunnitelmallisesti toteuttaa sisällöntuotantoaan Instagramissa.
Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin PowerPoint-työkalun avulla markkinoinnin vuosikello, joka havainnollisti visuaalisessa muodossa tarvittavat toimenpiteet ja aikataulun. Vuosikello keskittyi toimeksiantajalle tärkeiden päivien ja sesonkien huomioimiseen. Vuosikellon ja markkinointisuunnitelman avulla sisällöntuotannosta tulee säännöllistä ja monipuolista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa markkinoinnin eri muodoista, vertailuanalyysistä, SOSTAC-mallista sekä sosiaalisen median kanavista. Markkinointisuunnitelma tehtiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, SOSTAC-mallin avulla. Kehittämismenetelminä markkinointisuunnitelman nykytila-analyysin tueksi käytettiin kilpailevien yritysten vertailuanalyysiä. Kilpailevien yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa seurattiin kolmen viikon ajan, ja tuloksia vertailemalla toimeksiantajan omaan toimintaan laadittiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma sisälsi ohjeita ja toimenpiteitä, joiden avulla yritys voi suunnitelmallisesti toteuttaa sisällöntuotantoaan Instagramissa.
Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin PowerPoint-työkalun avulla markkinoinnin vuosikello, joka havainnollisti visuaalisessa muodossa tarvittavat toimenpiteet ja aikataulun. Vuosikello keskittyi toimeksiantajalle tärkeiden päivien ja sesonkien huomioimiseen. Vuosikellon ja markkinointisuunnitelman avulla sisällöntuotannosta tulee säännöllistä ja monipuolista.