Brändin merkitys ja kehitys Tapiolan Lämpö -konsernissa
Silvennoinen, Elina (2022)
Silvennoinen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on syventyä Tapiolan Lämpö -konsernin brändiuudistukseen, ja brändin näkökulmasta muutosjohtamiseen, vastuullisuuteen sekä työnantajamielikuvaan. Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia Tapiolan Lämpö -konsernin brändin jatkokehitykselle konsernin kasvutavoitteiden tueksi. Opinnäytetyön tulokset toimivat työkaluna organisaatiolle brändin ja sen eri osa-alueiden jatkokehitykseen.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on löytää ideoita brändin jatkokehitykselle. Brändiuudistus lanseerattiin visuaalisen ilmeen osalta keväällä 2021 ja tämän opinnäytetyön myötä tuodaan kehitysehdotukset sen seuraaville vaiheille. Opinnäytetyössä haetaan myös kehitysehdotuksia vahvasti brändiin liittyen myös työnantajamielikuvan parantamiseksi.
Tietoperustaan on valittu kirjoja, artikkeleita sekä tutkimuksia mahdollisimman laajalla otannalla niin kotimaisista kuin kansainvälisistä tuotoksista, mahdollisimman monipuolisen käsityksen koostamiseksi.
Keskeisimmät menetelmät tässä opinnäytetyössä olivat johtoryhmän edustajille suunnatut teemahaastattelut sekä kyselytutkimus kuluttajille. Näiden avulla selvitettiin brändin ja siihen liittyvien haasteiden nykytila ja toiveet tulevaisuudelle sekä kuluttajien näkemys brändin tunnettuudesta ja siitä, mitä kiinteistöpalvelujen tarjoajalta nykypäivänä toivotaan ja odotetaan.
Haastattelujen sekä kyselytutkimusten pohjalta kävi ilmi, että brändiuudistus ja brändi kokonaisuutena on vielä alkuvaiheessa. Visuaalinen ilme on lanseerattu ja tuotu käytäntöön, mutta brändiä ja sitä kautta asiakaslupausta ei ole täysin henkilöstön keskuudessa sisäistetty. Brändin potentiaali on tunnistettu kasvun mahdollisena vauhdittajana, ja kasvun tueksi löysin hyviä kehitysehdotuksia digitaalisten palveluiden kehittämisestä, tapahtumista sekä koko henkilöstön koulutuksista. Pohdin ja kehitin myös suunnitelmaa markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta, sillä niillä tuetaan kaikkia kehityskohtia ja mahdollistetaan tunnettuuden kasvu.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on löytää ideoita brändin jatkokehitykselle. Brändiuudistus lanseerattiin visuaalisen ilmeen osalta keväällä 2021 ja tämän opinnäytetyön myötä tuodaan kehitysehdotukset sen seuraaville vaiheille. Opinnäytetyössä haetaan myös kehitysehdotuksia vahvasti brändiin liittyen myös työnantajamielikuvan parantamiseksi.
Tietoperustaan on valittu kirjoja, artikkeleita sekä tutkimuksia mahdollisimman laajalla otannalla niin kotimaisista kuin kansainvälisistä tuotoksista, mahdollisimman monipuolisen käsityksen koostamiseksi.
Keskeisimmät menetelmät tässä opinnäytetyössä olivat johtoryhmän edustajille suunnatut teemahaastattelut sekä kyselytutkimus kuluttajille. Näiden avulla selvitettiin brändin ja siihen liittyvien haasteiden nykytila ja toiveet tulevaisuudelle sekä kuluttajien näkemys brändin tunnettuudesta ja siitä, mitä kiinteistöpalvelujen tarjoajalta nykypäivänä toivotaan ja odotetaan.
Haastattelujen sekä kyselytutkimusten pohjalta kävi ilmi, että brändiuudistus ja brändi kokonaisuutena on vielä alkuvaiheessa. Visuaalinen ilme on lanseerattu ja tuotu käytäntöön, mutta brändiä ja sitä kautta asiakaslupausta ei ole täysin henkilöstön keskuudessa sisäistetty. Brändin potentiaali on tunnistettu kasvun mahdollisena vauhdittajana, ja kasvun tueksi löysin hyviä kehitysehdotuksia digitaalisten palveluiden kehittämisestä, tapahtumista sekä koko henkilöstön koulutuksista. Pohdin ja kehitin myös suunnitelmaa markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta, sillä niillä tuetaan kaikkia kehityskohtia ja mahdollistetaan tunnettuuden kasvu.