Kaupunkiliikenteen kuljettajiin kohdistuvat uhka- ja väkivaltatilanteet
Ketoluoto, Päivi (2022)
Ketoluoto, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017401
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Länsilinjat Oy:lle, joka liikennöi Tampereen, Joensuun, Turun, Jyväskylän ja Hämeenlinnan kaupunkiliikenteessä. Länsilinjat Oy:llä on palkkalistoillaan kolmisensataa linja-autonkuljettajaa, joista noin puolet työskentelee Tampereen kaupunkiliikenteessä. Opinnäytetyössä keskityttiin Länsilinjojen toivomuksen mukaan Tampereen kaupunkiliikenteessä työskentelevien linja-autonkuljettajien fyysiseen työturvallisuuteen, ja nimenomaan työssä koettuihin uhka- ja väkivaltatilanteisiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa kehitysehdotuksia siitä, kuinka Länsilinjoilla voidaan varautua kuljettajiin kohdistuviin uhka- ja väkivaltatilanteisiin Tampereella.
Kaupunkiliikenteen kuljettajiin Suomessa kohdistuneista väkivalta- ja uhkatilanteista ei löytynyt aikaisempaa tutkimustietoa. Teoriapohjana käytettiin kirjallisuutta ja viimeisimpiä tutkimuksia työturvallisuuteen liittyvistä uhka- ja väkivaltatilanteista. Lakikirjallisuutta käytettiin valottamaan sitä, millaisia velvollisuuksia työnantajalla ja työntekijällä on työturvallisuuden suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Länsilinjoilla jo olemassa olevan datan avulla, sekä haastattelemalla sekä kuljettajia, että esimiesasemassa toimivia työntekijöitä kartoitettiin fyysisen turvallisuuden nykytila. Datan osalta tarkastelujakso oli viisi vuotta.
Työn perusteella selvisi, että tilanne Tampereella on varsin rauhallinen. Länsilinjojen kaupunkiliikenteen kuljettajat kohtaavat työssään hyvin harvoin uhka- ja väkivaltatilanteita. Länsilinjoilla sekä esimiehet että kuljettajat ottavat vakavasti fyysistä työturvallisuutta koskevat seikat, ja ovat pohtineet niitä syvällisesti. Koska jo lähtötilanne oli näin hyvä, kehitysehdotuksiakin syntyi työn pohjalta niukalti. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena tässä työssä on koulutuksen lisääminen koskien uhka- ja väkivaltatilanteisiin varautumista. Muut kehittämisehdotukset liittyivät raportointiprosessin kehittämiseen ja valaistuksen lisäämiseen tietyissä kohteissa.
Kaupunkiliikenteen kuljettajiin Suomessa kohdistuneista väkivalta- ja uhkatilanteista ei löytynyt aikaisempaa tutkimustietoa. Teoriapohjana käytettiin kirjallisuutta ja viimeisimpiä tutkimuksia työturvallisuuteen liittyvistä uhka- ja väkivaltatilanteista. Lakikirjallisuutta käytettiin valottamaan sitä, millaisia velvollisuuksia työnantajalla ja työntekijällä on työturvallisuuden suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Länsilinjoilla jo olemassa olevan datan avulla, sekä haastattelemalla sekä kuljettajia, että esimiesasemassa toimivia työntekijöitä kartoitettiin fyysisen turvallisuuden nykytila. Datan osalta tarkastelujakso oli viisi vuotta.
Työn perusteella selvisi, että tilanne Tampereella on varsin rauhallinen. Länsilinjojen kaupunkiliikenteen kuljettajat kohtaavat työssään hyvin harvoin uhka- ja väkivaltatilanteita. Länsilinjoilla sekä esimiehet että kuljettajat ottavat vakavasti fyysistä työturvallisuutta koskevat seikat, ja ovat pohtineet niitä syvällisesti. Koska jo lähtötilanne oli näin hyvä, kehitysehdotuksiakin syntyi työn pohjalta niukalti. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena tässä työssä on koulutuksen lisääminen koskien uhka- ja väkivaltatilanteisiin varautumista. Muut kehittämisehdotukset liittyivät raportointiprosessin kehittämiseen ja valaistuksen lisäämiseen tietyissä kohteissa.