Strategisempaa myyntiä ja markkinointia : myynnin ja markkinoinnin pelikirjat
Toikkanen, Annemari (2022)
Toikkanen, Annemari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317784
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin ohjelmistoalan yrityksen myynti- ja markkinointipäällikön päivittäistä työtä. Seurantajakso kattoi yhdeksän viikkoa 14.2.–8.5.2022 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja kuvata toimeksiantajayrityksen myynnille ja markkinoinnille strategialähtöiset prosessit tukemaan yrityksen uudistetun brändin kasvua ja edistämään sitä kautta myyntiä. Opinnäytetyön toissijainen tavoite oli luoda selkeät suuntaviivat myynti- ja markkinointipäällikön työlle, edesauttaa työn ennakoitavuutta ja korostaa myynnin- ja markkinoinnin tärkeyttä yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu ammattikirjallisuuteen ja muihin julkisesti saatavilla oleviin lähdemateriaaleihin. Tietoperustaa on käytetty kuvaamaan myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä ja malleja sekä lähtökohtana toimeksiantajayritykselle sopivien parhaiden käytäntöjen kehittämisessä.
Kehittämistehtävänä seurantajakson aikana yritykselle luotiin myynnin ja markkinoinnin pelikirjat. Pelikirjoissa on kuvattu muun muassa yrityksen myynnin ja markkinoinnin keskeisimmät prosessit ja toimenpiteet, työkalut, myyntiin ja markkinointiin käytettyjen järjestelmien käyttöohjeita sekä toimenpiteiden aikataulutusta.
Opinnäytetyö kuvaa kirjoittajan käytännön työtä pelikirjojen luomisen parissa sekä kasvua yrityksen myynti- ja markkinointipäällikön roolissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneitä myynnin ja markkinoinnin pelikirjoja tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksessä erityisesti myynti- ja markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen ja aikatauluttamiseen, mutta myös työntekijöiden perehdyttämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja kuvata toimeksiantajayrityksen myynnille ja markkinoinnille strategialähtöiset prosessit tukemaan yrityksen uudistetun brändin kasvua ja edistämään sitä kautta myyntiä. Opinnäytetyön toissijainen tavoite oli luoda selkeät suuntaviivat myynti- ja markkinointipäällikön työlle, edesauttaa työn ennakoitavuutta ja korostaa myynnin- ja markkinoinnin tärkeyttä yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu ammattikirjallisuuteen ja muihin julkisesti saatavilla oleviin lähdemateriaaleihin. Tietoperustaa on käytetty kuvaamaan myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä ja malleja sekä lähtökohtana toimeksiantajayritykselle sopivien parhaiden käytäntöjen kehittämisessä.
Kehittämistehtävänä seurantajakson aikana yritykselle luotiin myynnin ja markkinoinnin pelikirjat. Pelikirjoissa on kuvattu muun muassa yrityksen myynnin ja markkinoinnin keskeisimmät prosessit ja toimenpiteet, työkalut, myyntiin ja markkinointiin käytettyjen järjestelmien käyttöohjeita sekä toimenpiteiden aikataulutusta.
Opinnäytetyö kuvaa kirjoittajan käytännön työtä pelikirjojen luomisen parissa sekä kasvua yrityksen myynti- ja markkinointipäällikön roolissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneitä myynnin ja markkinoinnin pelikirjoja tullaan hyödyntämään toimeksiantajayrityksessä erityisesti myynti- ja markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen ja aikatauluttamiseen, mutta myös työntekijöiden perehdyttämiseen.