Tapahtumatalon kriisiopas : kestävää talouskasvua muuttuvassa toimintaympäristössä
Snabb, Krista (2022)
Snabb, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda Tapaukselle kriisiopas, joka on yritykselle hyödyllinen mutta joka tarjoaa apua myös muille alan toimijoille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten pandemia muutti kuluttajamarkkinointitapahtumia sekä vaikutti niitä järjestävien yritysten toimintatapoihin, asiakkaiden toivomuksiin sekä arvoihin.
Kehittämistehtävä oli auttaa Tapausta saamaan VUCA toimintaympäristössä tapahtuva liiketoiminta, etenkin kuluttajatapahtumapuolella takaisin pandemiaa edeltävään kasvuun noudattaen kuitenkin kestävän kehityksen malleja sekä käyttäen siihen erilaisia tekniikoita kuten kollektiivista älykkyyttä sekä skenaariosuunnittelua.
Tietoperustana käsittteinä ovat resilienssi, kestävä kehitys, kollektiivinen älykkyys, VUCA, skenaariosuunnittelu
Menetelmällisinä ratkaisuina olivat muun muassa asiakashaastattelut, työntekijähaastattelut, yrityksen palaverit ja tiedotustilaisuudet, kyselylomake sekä tapaustutkimus.
Keskeiset tulokset sekä tuotokset ovat muun muassa ”kohtaa kuluttaja” -raportti, sekä Tapauksen oma tapahtuma asiakkaille toukokuussa 2022.
Opinnäytetyön suosituksena on tuoda yrityksen toimintatapoihin mukaan myös skenaariosuunnittelua. Työssä suositellaan myös palkkaamaan johtoa talon ulkopuolelta resilienssin vahvistamiseksi. Olisi myös suositeltavaa, että yrityksessä olisi vähintään yksi henkilö, joka käyttää kaiken työaikansa kestävään kehitykseen, sillä se tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa myös tapahtuma-alalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten pandemia muutti kuluttajamarkkinointitapahtumia sekä vaikutti niitä järjestävien yritysten toimintatapoihin, asiakkaiden toivomuksiin sekä arvoihin.
Kehittämistehtävä oli auttaa Tapausta saamaan VUCA toimintaympäristössä tapahtuva liiketoiminta, etenkin kuluttajatapahtumapuolella takaisin pandemiaa edeltävään kasvuun noudattaen kuitenkin kestävän kehityksen malleja sekä käyttäen siihen erilaisia tekniikoita kuten kollektiivista älykkyyttä sekä skenaariosuunnittelua.
Tietoperustana käsittteinä ovat resilienssi, kestävä kehitys, kollektiivinen älykkyys, VUCA, skenaariosuunnittelu
Menetelmällisinä ratkaisuina olivat muun muassa asiakashaastattelut, työntekijähaastattelut, yrityksen palaverit ja tiedotustilaisuudet, kyselylomake sekä tapaustutkimus.
Keskeiset tulokset sekä tuotokset ovat muun muassa ”kohtaa kuluttaja” -raportti, sekä Tapauksen oma tapahtuma asiakkaille toukokuussa 2022.
Opinnäytetyön suosituksena on tuoda yrityksen toimintatapoihin mukaan myös skenaariosuunnittelua. Työssä suositellaan myös palkkaamaan johtoa talon ulkopuolelta resilienssin vahvistamiseksi. Olisi myös suositeltavaa, että yrityksessä olisi vähintään yksi henkilö, joka käyttää kaiken työaikansa kestävään kehitykseen, sillä se tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa myös tapahtuma-alalla.