Turun Palloseuran ottelutapahtumat entisten pelaajien näkökulmasta
Blomberg, Riku (2022)
Blomberg, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun Palloseuralle, miten Turun Palloseuran entiset pelaajat saataisiin aktiivisemmin kiinnostumaan seuran toiminnasta. Työssä keskityttiin eristyisesti TPS:n ottelutapahtumiin. Teoriaosuudessa perehdyttiin urheilutuotteen markkinointiin ja selvitettiin urheilun yhteisöllisiä vaikutuksia kannattajiin. Lisäksi työssä käsiteltiin onnistuneen ottelutapahtuman järjestämistä.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus Turun Palloseuran entisille pelaajille. Kyselytutkimus toteutettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Kyselyn kohderyhmä tavoitettiin Turun Palloseuran sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 81 vastaajaa. Kyselytutkimuksessa tavoitteena oli auttaa TPS:ää ymmärtämään, millä keinoin parantaa vanhojen pelaajien mielenkiintoa sekä sitoutuneisuutta seuraa ja seuran ottelutapahtumia kohtaan.
Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa Turun Palloseuran entisistä pelaajista osallistuu tällä hetkellä hyvin harvoin TPS:n ottelutapahtumiin. Ottelutapahtumien tunnelma sekä pelin laatu olivat tärkeimmät tekijät onnistuneeseen ottelutapahtumaan. Otteluiden ajankohta, sekä sosiaaliset tekijät kuten perhe ja ystävät vaikuttivat eniten entisten pelaajien päätökseen hankkia lippu tai kausikortti ottelutapahtumiin.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella kausikorttien markkinointi sekä sosiaalisen median aktiivinen ylläpitäminen oli tärkeää. Turun Palloseura voi hyödyntää kyselyn tuloksia kuluttajamarkkinoinnissaan sekä ottelutapahtumien kehittämisessä.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus Turun Palloseuran entisille pelaajille. Kyselytutkimus toteutettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia käyttäen. Kyselyn kohderyhmä tavoitettiin Turun Palloseuran sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 81 vastaajaa. Kyselytutkimuksessa tavoitteena oli auttaa TPS:ää ymmärtämään, millä keinoin parantaa vanhojen pelaajien mielenkiintoa sekä sitoutuneisuutta seuraa ja seuran ottelutapahtumia kohtaan.
Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa Turun Palloseuran entisistä pelaajista osallistuu tällä hetkellä hyvin harvoin TPS:n ottelutapahtumiin. Ottelutapahtumien tunnelma sekä pelin laatu olivat tärkeimmät tekijät onnistuneeseen ottelutapahtumaan. Otteluiden ajankohta, sekä sosiaaliset tekijät kuten perhe ja ystävät vaikuttivat eniten entisten pelaajien päätökseen hankkia lippu tai kausikortti ottelutapahtumiin.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella kausikorttien markkinointi sekä sosiaalisen median aktiivinen ylläpitäminen oli tärkeää. Turun Palloseura voi hyödyntää kyselyn tuloksia kuluttajamarkkinoinnissaan sekä ottelutapahtumien kehittämisessä.