Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisuus kouluterveydenhoitajan työssä

Ollila, Kirsi; Kinnunen, Sinna (2022)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Ollila.pdf (291.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ollila, Kirsi
Kinnunen, Sinna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080119355
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala kehittyy ja muokkautuu jatkuvasti. Digitalisaatio on tuonut paljon uutta terveydenhuollon alalle, ja uudenlaisten digitaalisten menetelmien haltuunotto on mahdollista, mutta vaatii terveydenhuollon ammattilaisilta aiheeseen perehtymistä sekä rohkeita kokeiluja. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella, miten kouluterveydenhoitajat hyödyntävät digitaalisuutta työssään ja millaisia digitaalisia menetelmiä kouluterveydenhoitajien käyttöön on olemassa. Tavoitteena on lisätä kouluterveydenhoitajien, alalle opiskelevien sekä alan kehittäjien tietoi-suutta digitaalisista menetelmistä sekä niiden hyödyntämisestä kouluterveydenhuollossa.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keruu toteutettiin systemaattisesti tietokantahakuina, minkä lisäksi teimme manuaalista hakua. Opinnäytetyössä käytettyjä tietokantoja ovat Finna, PubMed, Medic, Ebsco sekä Google Scholar.

Opinnäytetyö osoittaa, että digitaalisia menetelmiä kouluterveydenhoitajien käyttöön on kehitetty ja kokeiltu melko monipuolisesti, mutta niitä hyödynnetään vielä käytännön työssä melko vähän. Kouluterveydenhuollossa voidaan hyödyntää niin sosiaalista mediaa, mobiilisovelluksia ja -pelejä, mobiiliviestejä, internet- ja videomateriaaleja, podcasteja kuin etävastaanottoakin. Ne kouluterveydenhoitajat, jotka hyödyntävät digitaalisuutta työssään, hyödyntävät sitä muun muassa terveysneuvonnassa, tiedottamisessa, yhteydenpidossa, oppilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa sekä hoidon tarpeen arvioinnissa ja toteutuksessa.

Digitaalisuuden hyödyntäminen kouluterveydenhoitajien työssä vaikuttaa olevan tällä hetkellä vähäistä, sillä tutkittua tietoa ja kokemusta digitaalisista menetelmistä kouluterveydenhuollossa on melko vähän. Aihetta tutkimalla, terveydenhuollon henkilöstöä kouluttamalla ja laatimalla oppaita digitaalisuuden hyödyntämisestä kouluterveydenhuollossa kouluterveydenhoitajien olisi tulevaisuudessa helpompi hyödyntää myös digitaalisia menetelmiä enemmän työssään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste