Tavaralahjoittajan mobiilisivun prototyyppi : case: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Ketola, Kimmo; Lamminmäki, Toivo; Soldatenkova, Vera (2022)
Ketola, Kimmo
Lamminmäki, Toivo
Soldatenkova, Vera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070119206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070119206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:lle kehitysehdotus, joka keskittyi toimeksiantajan Lahjoita tavaraa -verkkosivun uudistamiseen. Opinnäytetyö tehtiin Design Sprint -toteutuksena kolmen henkilön ryhmässä.
Lahjoittamiseen liittyvä tiedonkulku verkkosivuilla on toimeksiantajan kannalta merkittävää, koska Kierrätyskeskuksen toiminta perustuu tavaralahjoituksiin. Tutkimusongelmana oli Kierrätyskeskuksen nykyisen Lahjoita tavaraa -verkkosivun käyttäjäkokemuksen arviointi. Suurin osa toimeksiantajan verkkosivujen käytöstä tapahtuu mobiililaitteella, joten kehitysehdotus toteutettiin mobiilikäyttäjille. Kohderyhminä olivat Kierrätyskeskuksen potentiaaliset asiakkaat, lahjoittavat asiakkaat ja henkilökunta.
Kehitysehdotus perustui tutkimustuloksiin, jotka kerättiin haastattelujen ja benchmarkingin avulla. Mobiilisivujen käyttäjäkeskeiseen kehittämiseen liittyvää aineistoa hankittiin alan kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Kehitysehdotuksena tuotettiin mobiilisivujen prototyyppi, joka perustui käyttäjäkeskeiseen kehittämiseen. Se havainnollistaa uudistuksia nykyiseen Lahjoita tavaraa -verkkosivuun. Uudistetun verkkosivun tavoitteena on parantaa tiedon löytymistä ja sivun helppokäyttöisyyttä mobiililaitteella. Toimeksiantaja voi modernisoida Lahjoita tavaraa -verkkosivun kokonaan prototyypin mukaisesti tai hyödyntää siinä esiintyviä parhaita käytäntöjä.
Asiasanat: mobiilisivu, prototyyppi, käyttäjäkeskeinen kehittäminen, kiertotalous
Lahjoittamiseen liittyvä tiedonkulku verkkosivuilla on toimeksiantajan kannalta merkittävää, koska Kierrätyskeskuksen toiminta perustuu tavaralahjoituksiin. Tutkimusongelmana oli Kierrätyskeskuksen nykyisen Lahjoita tavaraa -verkkosivun käyttäjäkokemuksen arviointi. Suurin osa toimeksiantajan verkkosivujen käytöstä tapahtuu mobiililaitteella, joten kehitysehdotus toteutettiin mobiilikäyttäjille. Kohderyhminä olivat Kierrätyskeskuksen potentiaaliset asiakkaat, lahjoittavat asiakkaat ja henkilökunta.
Kehitysehdotus perustui tutkimustuloksiin, jotka kerättiin haastattelujen ja benchmarkingin avulla. Mobiilisivujen käyttäjäkeskeiseen kehittämiseen liittyvää aineistoa hankittiin alan kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Kehitysehdotuksena tuotettiin mobiilisivujen prototyyppi, joka perustui käyttäjäkeskeiseen kehittämiseen. Se havainnollistaa uudistuksia nykyiseen Lahjoita tavaraa -verkkosivuun. Uudistetun verkkosivun tavoitteena on parantaa tiedon löytymistä ja sivun helppokäyttöisyyttä mobiililaitteella. Toimeksiantaja voi modernisoida Lahjoita tavaraa -verkkosivun kokonaan prototyypin mukaisesti tai hyödyntää siinä esiintyviä parhaita käytäntöjä.
Asiasanat: mobiilisivu, prototyyppi, käyttäjäkeskeinen kehittäminen, kiertotalous