Varaosamyynti : prosessit, resurssit ja kannattavuus
Tasanto, Tommi (2022)
Tasanto, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071119251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071119251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja analysoida varaosamyynnin prosesseja ja resursseja ja parantaa kannattavuutta niitä tehostamalla. Työn kohdeyritys oli Pohjois-Suomessa sijaitseva huoltamoyritys. Työssä perehdyttiin aluksi kirjallisuuteen ja näin saatiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta toimia tarkasteltiin. Tämän jälkeen yrityksen prosessit ja resurssit identifioitiin ja määriteltiin.
LEAN-mallin pääpiirteiden mukaisesti pyrittiin jäljittämään arvoketju, jonka keskiössä oli asiakkaan kokema arvo. Yrityksen käytettävät resurssit dokumentoitiin ja niiden pohjalta VRIO-mallin mukaisesti osoitettiin resurssit, joihin keskittymällä ja joita tehostamalla voidaan saavuttaa kilpailuetua sekä parantaa kannattavuutta.
Tietojen ja havaintojen keräämisessä käytettiin osallistuvaa havainnointia, tiedot dokumentoitiin ja ne tallennettiin tutkimustyön tueksi. Työn havainnot ja kehittämisideat saatettiin yrityksen tietoon jo työtä tehdessä ja niitä otettiinkin käyttöön jo kehittämistyön aikana.
Yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa tehostamalla prosesseja ja tunnistamalla tärkeät resurssit. Kannattavuutta ei kuitenkaan tule tehostaa lyhyen aikavälin muutoksilla, vaan sitä tulee tehostaa pitkän aikavälin strategisilla linjauksilla.
LEAN-mallin pääpiirteiden mukaisesti pyrittiin jäljittämään arvoketju, jonka keskiössä oli asiakkaan kokema arvo. Yrityksen käytettävät resurssit dokumentoitiin ja niiden pohjalta VRIO-mallin mukaisesti osoitettiin resurssit, joihin keskittymällä ja joita tehostamalla voidaan saavuttaa kilpailuetua sekä parantaa kannattavuutta.
Tietojen ja havaintojen keräämisessä käytettiin osallistuvaa havainnointia, tiedot dokumentoitiin ja ne tallennettiin tutkimustyön tueksi. Työn havainnot ja kehittämisideat saatettiin yrityksen tietoon jo työtä tehdessä ja niitä otettiinkin käyttöön jo kehittämistyön aikana.
Yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa tehostamalla prosesseja ja tunnistamalla tärkeät resurssit. Kannattavuutta ei kuitenkaan tule tehostaa lyhyen aikavälin muutoksilla, vaan sitä tulee tehostaa pitkän aikavälin strategisilla linjauksilla.