Tapahtuma-alan SME:n digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Sadeoja, Matias (2022)
Sadeoja, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072419298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072419298
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Liiketalouden koulutus
Tradenomitutkinto (AMK)
Matias Sadeoja
Tapahtuma-alan SME:n digitaalisen markkinoinin kehittäminen
Vuosi 2022 Sivumäärä 30
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia pienikokoista tapahtuma-alan yritystä, ja miettiä erilaisia kehittämisehdotuksia yritykselle joka toimi pandemia-aikaan pahasti kärsineellä alalla. Yritystä seurattiin syksyllä 2021. Tästä toiminnasta tehtiin havainnointia, osallistuvaa havainnointia ja lisäksi tehtiin SWOT-analyysi. Tämän käytännön kokemuksen myötä, ja myös aihetta koskevaa teoriaa heijastaen, työssä pohdittiin yrityksen yleistilanneta sen toimintaympäristössä tänä ajankohtana. Työssä on keskitytty nimenomaan digitaalisen markkinoinnin osaan tässä toiminnassa.
Erilaisia käsitteitä, joita voi pitää tämän työn kannalta olennaisenna ovat digitalisaatio, miten se on muuttanut maailmaa ja markkinointia, ja digitaalinen markkinointi yleensä. Nämä käydään läpi työn alussa. Kun nämä käsitteet on käyty läpi, työssä siirrytään itse yritykseen ja mitä digitaalisen markkinoinnin muotoja se käyttää hyväkseen, ja millä tavalla. Tästä jatketaan muun muuassa eri sosiaalisten medioiden suosioita mittaamalla, videomarkkinoinnin tehokkuuta tutkimalla, ja SWOT-analyysillä, jolla katsotaan yrityksen asemaa markkinoilla.
Lopussa saadaan johtopäätökset, joiden mukaan videoiden katsomisten tarkempi seuranta, kuten mistä käsin niitä on katsottu apuohjelmien avulla, kuinka iso prosentti videoihin klikanneista katsoi videon loppuun, ja minkä pituisten videoiden kohdalla, olisi hyvinkin hyödyllistä. Hakusanamainonta, vaikka pienellä budjetilla aloittaen antaisi selvän edun yritykselle myös.
Loppupäätelmänä voidaan siis sanoa että huolimatta joistain asioista joita yritys tekee hyvin ja joiden kohdalla sillä on etunsa, esimerkiksi suoramarkkinointi whatsappin kautta ja alueensa hyvä tuntemus, voisi se hyödyntää eri ohjelmia markkinoinnin seurantaa varten entistä paremmin, parempien tuloksien aikaansaamiseksi. Yksityiskohtiin huomiota kiinnittämällä sen toiminta voisi parantua. Silti loppupäätelmässä myös todetaan, että koko alan lähitulevaisuuden näkymät ovat paljon riiippuvaisia koronaviruspandemian kehittymisestä, sekä talouden tilanteesta, jotka eivät ole asioita joihin voidaan yrityksen puolesta kuitenkaan vaikuttaa.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, videomarkkinointi, tapahtumamarkkinointi
Liiketalouden koulutus
Tradenomitutkinto (AMK)
Matias Sadeoja
Tapahtuma-alan SME:n digitaalisen markkinoinin kehittäminen
Vuosi 2022 Sivumäärä 30
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia pienikokoista tapahtuma-alan yritystä, ja miettiä erilaisia kehittämisehdotuksia yritykselle joka toimi pandemia-aikaan pahasti kärsineellä alalla. Yritystä seurattiin syksyllä 2021. Tästä toiminnasta tehtiin havainnointia, osallistuvaa havainnointia ja lisäksi tehtiin SWOT-analyysi. Tämän käytännön kokemuksen myötä, ja myös aihetta koskevaa teoriaa heijastaen, työssä pohdittiin yrityksen yleistilanneta sen toimintaympäristössä tänä ajankohtana. Työssä on keskitytty nimenomaan digitaalisen markkinoinnin osaan tässä toiminnassa.
Erilaisia käsitteitä, joita voi pitää tämän työn kannalta olennaisenna ovat digitalisaatio, miten se on muuttanut maailmaa ja markkinointia, ja digitaalinen markkinointi yleensä. Nämä käydään läpi työn alussa. Kun nämä käsitteet on käyty läpi, työssä siirrytään itse yritykseen ja mitä digitaalisen markkinoinnin muotoja se käyttää hyväkseen, ja millä tavalla. Tästä jatketaan muun muuassa eri sosiaalisten medioiden suosioita mittaamalla, videomarkkinoinnin tehokkuuta tutkimalla, ja SWOT-analyysillä, jolla katsotaan yrityksen asemaa markkinoilla.
Lopussa saadaan johtopäätökset, joiden mukaan videoiden katsomisten tarkempi seuranta, kuten mistä käsin niitä on katsottu apuohjelmien avulla, kuinka iso prosentti videoihin klikanneista katsoi videon loppuun, ja minkä pituisten videoiden kohdalla, olisi hyvinkin hyödyllistä. Hakusanamainonta, vaikka pienellä budjetilla aloittaen antaisi selvän edun yritykselle myös.
Loppupäätelmänä voidaan siis sanoa että huolimatta joistain asioista joita yritys tekee hyvin ja joiden kohdalla sillä on etunsa, esimerkiksi suoramarkkinointi whatsappin kautta ja alueensa hyvä tuntemus, voisi se hyödyntää eri ohjelmia markkinoinnin seurantaa varten entistä paremmin, parempien tuloksien aikaansaamiseksi. Yksityiskohtiin huomiota kiinnittämällä sen toiminta voisi parantua. Silti loppupäätelmässä myös todetaan, että koko alan lähitulevaisuuden näkymät ovat paljon riiippuvaisia koronaviruspandemian kehittymisestä, sekä talouden tilanteesta, jotka eivät ole asioita joihin voidaan yrityksen puolesta kuitenkaan vaikuttaa.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, videomarkkinointi, tapahtumamarkkinointi