Vastuullisuus yrityksen viestinnässä – yritysaktivismi toimintatapana
Dahlberg, Anna (2022)
Dahlberg, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072819321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072819321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella vastuullisuusviestintää, sekä vastuullisuuden merkitystä osana yritysten viestintästrategiaa. Käsittelen yritysaktivismin käsitettä pyrkimällä selvittämään, onko yritysten aktiivisuus yhteiskunnallisissa kysymyksissä pääasiassa pintapuolista imagomarkkinointia vai todellinen mahdollisuus vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan.
Havainnoin myös millaista on yritysten ja erilaisten sidosryhmien vuorovaikutus, joka sosiaalisen median aikakaudella on yhä tärkeämpi osa yritysviestintää. Käsittelen myös GRI-standardien vaikutusta vastuullisuuden mittaamiseen ja analysoin vastuullisuusraportoinnin tyypillisiä ongelmakohtia.
Opinnäyte on toteutettu tapaustutkimuksena ja kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostuu analysoinnin pohjana käytetyn kirjallisuuden lisäksi julkisesti saatavilla olevasta media-aineistosta, kuten yritysten vastuullisuusraporteista.
Havainnoin myös millaista on yritysten ja erilaisten sidosryhmien vuorovaikutus, joka sosiaalisen median aikakaudella on yhä tärkeämpi osa yritysviestintää. Käsittelen myös GRI-standardien vaikutusta vastuullisuuden mittaamiseen ja analysoin vastuullisuusraportoinnin tyypillisiä ongelmakohtia.
Opinnäyte on toteutettu tapaustutkimuksena ja kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostuu analysoinnin pohjana käytetyn kirjallisuuden lisäksi julkisesti saatavilla olevasta media-aineistosta, kuten yritysten vastuullisuusraporteista.