Työntekijäkokemus : Yritys R
Bergström, Lilly-Karoliina (2022)
Bergström, Lilly-Karoliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080919415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080919415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijäkokemus yrityksessä, jossa vakituisen työvoiman lisäksi käytetään vuokratyövoimaa. Tavoitteena selvittää mitkä tekijät vaikuttavat työntekijäkokemukseen ja miten eri työntekijät kokevat asiat. Toimeksiantajana on ravitsemisalalla toimiva yritys R, jonka tarkoituksena on hyödyntää opinnäytetyötä ja tutkimustuloksista saatua tietoa työntekijäkokemuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy selventämään vuokratyövoimaa ja työntekijäkokemusta, sekä työntekijäkokemukseen vaikuttavia henkilöstöhallinnon osa-alueita.
Tutkimus toteutettiin laadullisilta tutkimusmenetelmää hyödyntäen eli avoimella haastattelulla. Haastattelukysymykset muodostuivat teoriaosuudessa käydyistä työntekijäkokemukseen vaikuttavista osa-alueista, kuten perehdyttäminen ja eriarvoisuus. Tutkimuksessa myös selvitettiin kokonaiskuvaa työntekijäkokemuksesta.
Tutkimuksessa saatiin monipuolisia vastauksia haastatteluissa, jotka kuvasivat hyvin yrityksen työntekijäkokemusta käsitellyistä aihealueista. Tulokset kertoivat yrityksen työntekijäkokemuksen olevan pääsääntöisesti positiivinen vakituisen- ja vuokratyöntekijän kokemuksien perusteella. Tutkimuksen tuloksista nousi kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää kehittämään työntekijäkokemustaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy selventämään vuokratyövoimaa ja työntekijäkokemusta, sekä työntekijäkokemukseen vaikuttavia henkilöstöhallinnon osa-alueita.
Tutkimus toteutettiin laadullisilta tutkimusmenetelmää hyödyntäen eli avoimella haastattelulla. Haastattelukysymykset muodostuivat teoriaosuudessa käydyistä työntekijäkokemukseen vaikuttavista osa-alueista, kuten perehdyttäminen ja eriarvoisuus. Tutkimuksessa myös selvitettiin kokonaiskuvaa työntekijäkokemuksesta.
Tutkimuksessa saatiin monipuolisia vastauksia haastatteluissa, jotka kuvasivat hyvin yrityksen työntekijäkokemusta käsitellyistä aihealueista. Tulokset kertoivat yrityksen työntekijäkokemuksen olevan pääsääntöisesti positiivinen vakituisen- ja vuokratyöntekijän kokemuksien perusteella. Tutkimuksen tuloksista nousi kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää kehittämään työntekijäkokemustaan.