Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sosionomien ammatillisen empatian kehittäminen ja vaaliminen – Laadullinen tutkimus Diakonia-ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sosionomien kokemuksista

Hyvärinen, Henna (2022)

 
Avaa tiedosto
Hyvarinen_Henna.pdf (564.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Hyvärinen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519889
Tiivistelmä
Henna Hyvärinen
Sosionomien ammatillisen empatian kehittäminen ja vaaliminen – Laadullinen tutkimus Diakonia-ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sosionomien kokemuksista
43 sivua ja 2 liitettä
Syyslukukausi, 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK)

Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten Diakonia-ammattikorkeakoulusta (Diak) valmistuneet sosionomit ymmärtävät ammatillisen empatian ja millaista opetusta he kokevat saaneensa siitä. Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään laadullinen.

Aineisto kerättiin ryhmämuotoisena teemahaastatteluna, johon kutsuttiin kolme Diakista muutaman vuoden sisällä valmistunutta sosionomia. Aineiston analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.

Tuloksissa korostui haastateltavien tekemä erottelu niin sanotun arkipäivän empatian ja ammatillisen empatian välillä. Ammatillista empatiaa tarkemmin määriteltäessä aineistosta oli hahmotettavissa viisi kategoriaa: Roolinotto ja rajojen asettaminen, Asiakkaan kuulluksi ja nähdyksi tulemisen tarpeen tyydyttäminen, Asiakkaan luottamuksen ansaitseminen ja dialogiin kutsuminen, Onnistumisten ja merkityksellisyyden kokeminen työssä sekä Suojelu ja suojautuminen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka haastateltavat pitivät ammatillisen empatian opetusta Diakissa monella tapaa puutteellisena, heille oli muutamassa vuodessa valmistumisen jälkeen muodostunut varsin monipuolinen käsitys sosiaalialan ammatillisesta empatiasta. Haastateltavien ajatuksista oli löydettävissä kaikki ne osa-alueet, jotka voidaan katsoa sosiaalialan ammatilliseen empatiaan laajasti määriteltynä kuuluviksi eli kognitiivinen, emotionaalinen, toiminnallinen, moraalinen ja reflektiivinen ulottuvuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste