Itsensä johtaminen muutoksessa – miten esihenkilö voi tukea henkilöstöä muutosten aiheuttamissa tilanteissa
Lyytikäinen, Anna (2022)
Lyytikäinen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten esihenkilö voi tukea henkilöstöä muutosten aiheuttamassa tilanteessa ja vastata kysymyksiin, miten esihenkilöt voivat tukea henkilöstöä muutoksessa ja miten itsensä johtamisen taito auttaa esihenkilötyössä. TE-toimistossa on tapahtunut useita isoja muutoksia, mitkä ovat vaikuttaneet voimakkaasti esihenkilötyöhön. Työn tarkoituksena oli kehittää esihenkilötyötä itsensä johtamisen keinoin ja löytää uusia ideoita henkilöstön tukemiseen muutostilanteissa. Tutkimus on tapaustutkimus, joka toteutettiin teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan TE-toimiston palvelustrategiaa, työllisyydenkuntakokeilun ja pohjoismaisen työvoimapalvelumallin sisältöä ja tavoitteita. Teoriataustassa tarkastellaan muutosjohtamista esihenkilötyön ja itsensä johtamisen näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että muutokset ovat merkittäviä ja isoja tapahtumia niin organisaatiolle kuin sen henkilöstöllekin. TE-toimiston keskeisimmäksi arvoksi on nostettu itsensä johtamisen näkökulma, uudenlainen sparraava kulttuuri, jota tällä hetkellä jalkautetaan ja etsitään työkaluja. Tutkimustuloksista tuli ilmi, että esihenkilöiden itsensä johtamisen taidoista kyky itsenäiseen työskentelyyn, jatkuva kouluttautuminen ja henkilöstön hyvinvointia parantavien asioiden huomioon ottaminen esihenkilötyössä auttavat onnistumisessa. Esihenkilöiden rooli henkilöstön tukemisessa on olla tiedonjakaja, yhteisen näkemyksen linjaaja ja keskustelija. Tuloksia voidaan hyödyntää TE-toimiston esihenkilötyössä jalkauttamalla talon sisällä oleva osaaminen vertaistuen avulla ja sisäisellä koulutuksella tiimien käyttöön.