Sijoittaminen ja sijoituspalveluiden sähköistyminen
Aarnio, Antti (2022)
Aarnio, Antti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092620472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten digitalisaatio on vaikuttanut sijoitustoimintaan ja sijoituspalveluihin. Digitalisaation myötä alalle on tullut uudentyyppisiä palveluita, jotka ovat muovanneet rahoitusmarkkinoita huimalla tahdilla ja ovat haastaneet perinteiset palvelumallit. Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uutta sähköistä varainhoitopalvelua tulisi lähteä kehittämään finanssialan murroksessa.
Käytin opinnäytetyön lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä sähköisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsittelin sijoitustoiminnan peruskäsitteistöä ja syvennyin oleellisten sijoituspalveluiden nykyiseen tilaan sekä niiden kehittämiseen ja digitalisaation vaikutuksiin. Oleelliset seikat pyritään esittämään teoriaosuudessa siten, että lukija pystyy hahmotta maan, mihin tutkimus pohjautuu ja miten esimerkiksi eri käsitteet ovat yhteydessä toisiinsa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelin puhelimen välityksellä yksityispankin asiakkaita, joiden avulla sain tärkeää aineistoa osittain juuri haastateltaville kehitettävän sähköisen varainhoitopalvelun kehittämistä varten. Haastateltava kohderyhmä oli tutkimuksen kannalta juuri oikea, sillä haasteltavat olivat nykyisten palveluiden käyttäjiä ja myöhemmin myös uuden sähköisen palvelun käyttäjiä. Haastateltavilta saatiin tärkeää tutkimustietoa, kuten mielipiteitä nykyisistä palveluista ja myös uuden sähköisen palvelun tuomista mahdollisuuksista ja uhista. Näistä tutkimustuloksista saatiin hyvä pohja sähköisen palvelun kehittämistä varten.
Tutkimuksen myötä saatiin selville tärkeitä asioita, joiden pohjalta sähköistä konsultatiivista varainhoitopalvelua voitaisiin lähteä rakentamaan. Sähköisen palvelun olisi hyvä noudattaa samoja periaatteita vanhojen palveluiden kanssa. Tärkeinä asioina pidettiin muun muassa palvelun luotettavuutta ja henkilökohtaista palvelua. Sähköiseltä varainhoitopalvelulta toivottiin myös yksinkertaisuutta ja selkeyttä, jotta käyttökokemuksesta saataisiin tehtyä mieluisa. Yksinkertaisuuden ja selkeyden puitteissa palvelun on kuitenkin myös oltava monipuolinen ja kattava.
Asiasanat: digitalisaatio, finanssiala, sijoituspalvelut, varainhoito
Käytin opinnäytetyön lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä sähköisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsittelin sijoitustoiminnan peruskäsitteistöä ja syvennyin oleellisten sijoituspalveluiden nykyiseen tilaan sekä niiden kehittämiseen ja digitalisaation vaikutuksiin. Oleelliset seikat pyritään esittämään teoriaosuudessa siten, että lukija pystyy hahmotta maan, mihin tutkimus pohjautuu ja miten esimerkiksi eri käsitteet ovat yhteydessä toisiinsa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelin puhelimen välityksellä yksityispankin asiakkaita, joiden avulla sain tärkeää aineistoa osittain juuri haastateltaville kehitettävän sähköisen varainhoitopalvelun kehittämistä varten. Haastateltava kohderyhmä oli tutkimuksen kannalta juuri oikea, sillä haasteltavat olivat nykyisten palveluiden käyttäjiä ja myöhemmin myös uuden sähköisen palvelun käyttäjiä. Haastateltavilta saatiin tärkeää tutkimustietoa, kuten mielipiteitä nykyisistä palveluista ja myös uuden sähköisen palvelun tuomista mahdollisuuksista ja uhista. Näistä tutkimustuloksista saatiin hyvä pohja sähköisen palvelun kehittämistä varten.
Tutkimuksen myötä saatiin selville tärkeitä asioita, joiden pohjalta sähköistä konsultatiivista varainhoitopalvelua voitaisiin lähteä rakentamaan. Sähköisen palvelun olisi hyvä noudattaa samoja periaatteita vanhojen palveluiden kanssa. Tärkeinä asioina pidettiin muun muassa palvelun luotettavuutta ja henkilökohtaista palvelua. Sähköiseltä varainhoitopalvelulta toivottiin myös yksinkertaisuutta ja selkeyttä, jotta käyttökokemuksesta saataisiin tehtyä mieluisa. Yksinkertaisuuden ja selkeyden puitteissa palvelun on kuitenkin myös oltava monipuolinen ja kattava.
Asiasanat: digitalisaatio, finanssiala, sijoituspalvelut, varainhoito