Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstökulujen ja palvelumyynnin merkitys kannattavuuteen

Pyykönen, Anu (2022)

 
Avaa tiedosto
Pyykonen_Anu.pdf (574.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pyykönen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020687
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni oli tutkia henkilöstökulujen ja palvelumyynnin vaikutusta kannattavuuteen kauneudenhoitoalan yritykselle. Työni tavoitteena oli selvittää kannattaako yrityksen palkata sopimusyrittäjiä vai työntekijöitä sekä palvelumyynnin merkitys suhteessa kokonaismyyntiin. Minulla oli käytettävissäni neljän vuoden ajalta kuukausikohtaiset ja vuositason tuloslaskelmat. Käytössäni oli myös ajanvarausjärjestelmän raportit sekä kuukausikohtaiset myyntiraportit. Tavoitteena oli raportteja hyödyntäen selvittää, muuttuisiko tunnusluvut olennaisesti työntekijöiden vaihtuessa sopimusyrittäjiksi.

Teoriaosuudessa kerroin osuustoiminnasta yritysmuotona ja sen merkityksestä yrityksen toimintaan, sekä kauneudenhoitoalasta ja erityisesti alan haasteellisesta työllisyystilanteesta ja työllisyystilanteeseen vaikuttavista seikoista. Esittelin myös kohdeyrityksen. Teoriaosuudessa kerroin tilinpäätöksestä ja mitä aineistoa tilinpäätöstiedoista olin käyttänyt analyysien tekemiseen. Kerroin mitkä taloudelliset tunnusluvut olin valinnut tutkimuksen tekemiseen, miten ne lasketaan ja miksi luvut sopivat opinnäytetyön aiheen analysointiin.

Teoriaosuuden jälkeen laskin taloudellisten tunnuslukujen avulla henkilöstökulujen ja palvelumyynnin merkitystä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelumyynnin tuotto on merkittävä osa yrityksen tuottoa. Henkilöstökulujen merkitys kannattavuuteen on merkittävä, mutta sopimusyrittäjyyden epäselvä juridinen asema huomioiden on järkevämpää solmia normaaleja työsuhteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste