School Day -sovelluksen hyödyntäminen Vantaan kaupungin perusopetuksen yhteisöllisen hyvinvointityön suunnittelussa ja edistämisessä
Rahikainen, Milja; Keränen-Möttönen, Hanna-Mari (2022)
Rahikainen, Milja
Keränen-Möttönen, Hanna-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Vantaan kaupungin SKY- hankkeelle, miten koulut ovat hyödyntäneet Vantaalla käytettävän School Day –sovelluksen tuloksia yhteisöllisen hyvinvointityön suunnittelussa ja edistämisessä. Tarkoitus oli tutkia käyttökokemuksia ja hyötyjä peruskoululaisten 4. ja 7.-luokkalaisten hyvinvointiryhmän näkökulmasta. Koulujen hyvinvointityöryhmään kuuluvat opettajat, kuraattorit, sekä rehtori. Hankkeen tavoitteiden, teorian, sekä opinnäytetyön tutkimuksen aineistoa hyödyntäen tulokset esiteltiin SKY-hankkeen työryhmälle. Sovelluksesta saatavan tiedon avulla oppilaitokset voivat ymmärtää oppilaiden tarpeita paremmin, sekä kehittää työskentelyä oppilaitoksissa tulosten perusteella. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu School Day -sovelluksen määrittämän hyvinvointimallin neljästä eri osatekijästä: oppiminen, sosiaaliset suhteet, hyvinvointi, tunne- ja sosiaaliset taidot, sekä niiden ajankohtaisesta tutkimustiedosta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisessa tutkimustyössä kerättiin tutkimusaineistoa haastattelemalla peruskoulun hyvinvointiryhmän eri toimijoita puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, sekä School Day -sovelluksen tuloksia tutkimalla. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisältöanalyysia käyttäen. Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina ja haastatteluihin perustuvana johtopäätöksenä voitiin todeta sovelluksen olevan toimiva, monipuolinen ja miellyttävä käyttää. Vastauksista kävi ilmi, että ala-asteen luokanopettajalla oli tieto luokan hyvinvoinnin tilanteesta myös ilman sovellusta. Sovellus on hyvä lisätyöväline, mutta opettaja ottaisi luokkaan myös sosiaalialan ammattilaisen, kuten koulusosiaaliohjaajan, tai koulunkäynnin ohjaajan hyvinvointia tukemaan sekä ennaltaehkäisemään haasteita. Yläasteella sovellus oli todettu hyödylliseksi tiedonkeruuvälineeksi ja toiminnallisia tuntisuunnitelmia oli toivottu lisää.
Asiasanat: kouluhyvinvointi, School Day -sovellus, laadullinen tutkimus, peruskoulu, yhteisöllinen hyvinvointiryhmä
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisessa tutkimustyössä kerättiin tutkimusaineistoa haastattelemalla peruskoulun hyvinvointiryhmän eri toimijoita puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, sekä School Day -sovelluksen tuloksia tutkimalla. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisältöanalyysia käyttäen. Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina ja haastatteluihin perustuvana johtopäätöksenä voitiin todeta sovelluksen olevan toimiva, monipuolinen ja miellyttävä käyttää. Vastauksista kävi ilmi, että ala-asteen luokanopettajalla oli tieto luokan hyvinvoinnin tilanteesta myös ilman sovellusta. Sovellus on hyvä lisätyöväline, mutta opettaja ottaisi luokkaan myös sosiaalialan ammattilaisen, kuten koulusosiaaliohjaajan, tai koulunkäynnin ohjaajan hyvinvointia tukemaan sekä ennaltaehkäisemään haasteita. Yläasteella sovellus oli todettu hyödylliseksi tiedonkeruuvälineeksi ja toiminnallisia tuntisuunnitelmia oli toivottu lisää.
Asiasanat: kouluhyvinvointi, School Day -sovellus, laadullinen tutkimus, peruskoulu, yhteisöllinen hyvinvointiryhmä