Vastuullisuusoppaan kehittäminen yritykselle X
Tikka, Oona (2022)
Tikka, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle X selkeä ja käytännöllinen vastuullisuusopas. Yrityksen asiakkailtaan saamat kyselyt vastuullisuuteen liittyen ovat lisääntyneet jatkuvasti ja yrityksen on pystyttävä vastaamaan näihin kyselyihin asiantuntevasti ja johdonmukaisesti. Työn tarkoituksena oli määritellä, mitä vastuullisuus on designkalusteita maahan tuovan sekä niitä jälleenmyyvän yrityksen näkökulmasta, kartoittaa yrityksen edustamille tuotemerkeille myönnetyt sertifikaatit sekä pohtia, miten rakentaa vastuullisia kalustekokonaisuuksia. Vastuullisuusoppaan on tarkoitus toimia työkaluna sekä yrityksen myyntihenkilöstölle että sen tärkeimmille asiakkaille eli sisustussuunnittelijoille ja -arkkitehdeille.
Tietoperustassa syvennyttiin vastuullisuuden osa-alueisiin, vaatimustasoihin ja eri osapuolten vastuisiin sekä yleisimpiin vastuullisuussertifikaatteihin vastuullisen yritystoiminnan näkökulmasta. Iso osa työssä käytetystä aineistosta oli valmiita tekstiaineistoja, jotka löytyivät toimeksiantajayrityksen edustamien tuotemerkkien www-sivuilta. Tästä syystä kehittämistyön keskeisenä menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineiston painoarvoltaan merkittävimmäksi osaksi nousi tarkastelluille tuotemerkeille myönnetyt vastuullisuussertifikaatit, jotka koottiin yhdelle taulukolle. Taulukon tarkastelu osoitti, että eniten sertifikaatteja on pitkään globaalisti toimineilla suuryrityksillä, joilla oletettavasti on sekä suurimmat resurssit että velvollisuudet vastuullisuusasioiden suhteen. On kuitenkin huomioitava, että myönnetyistä sertifikaateista tai niiden puutteesta ei voida tehdä suoraa johtopäätöstä yritysten vastuullisuuden tasosta. Työn tuloksena syntyneeseen vastuullisuusoppaaseen on poimittu tärkeimmät tässä opinnäytetyössä esille tulleet asiat ja se kokoaa yhteen yrityksen edustamien tuotemerkkien vastuullisuuteen liittyvän tiedon, joka aiemmin oli hajallaan 55 eri www-sivustolla. Opas tarjoaa tarvittavan tiedon vastuullisempien valintojen tekemiseksi.
Tietoperustassa syvennyttiin vastuullisuuden osa-alueisiin, vaatimustasoihin ja eri osapuolten vastuisiin sekä yleisimpiin vastuullisuussertifikaatteihin vastuullisen yritystoiminnan näkökulmasta. Iso osa työssä käytetystä aineistosta oli valmiita tekstiaineistoja, jotka löytyivät toimeksiantajayrityksen edustamien tuotemerkkien www-sivuilta. Tästä syystä kehittämistyön keskeisenä menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineiston painoarvoltaan merkittävimmäksi osaksi nousi tarkastelluille tuotemerkeille myönnetyt vastuullisuussertifikaatit, jotka koottiin yhdelle taulukolle. Taulukon tarkastelu osoitti, että eniten sertifikaatteja on pitkään globaalisti toimineilla suuryrityksillä, joilla oletettavasti on sekä suurimmat resurssit että velvollisuudet vastuullisuusasioiden suhteen. On kuitenkin huomioitava, että myönnetyistä sertifikaateista tai niiden puutteesta ei voida tehdä suoraa johtopäätöstä yritysten vastuullisuuden tasosta. Työn tuloksena syntyneeseen vastuullisuusoppaaseen on poimittu tärkeimmät tässä opinnäytetyössä esille tulleet asiat ja se kokoaa yhteen yrityksen edustamien tuotemerkkien vastuullisuuteen liittyvän tiedon, joka aiemmin oli hajallaan 55 eri www-sivustolla. Opas tarjoaa tarvittavan tiedon vastuullisempien valintojen tekemiseksi.