Opas mikroyrityksen myyntiin
Mäkilä, Mikko (2022)
Mäkilä, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102721658
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin yrityskauppoihin. Erityisesti tarkasteltiin pienemmän kokoluokan mikroyrityksiä, joiden yritysmuoto on osakeyhtiö. Tavoitteena työlle oli luoda kompakti opas, josta yrityksen myyntiä suunnittelevat voivat löytää tietoa ja halutessaan hyödyntää sitä yrityskaupan eri vaiheissa. Tärkeimpiä työn osa-alueita oli yrityksen myynnin suunnitteluun, kehityskohteisiin sekä verotukseen liittyvät asiat. Toimeksiantajayrityksen omistajilla oli tarvetta tiedolle yrityskaupoista lähitulevaisuudessa tapahtuvan eläkkeelle siirtymisen takia.
Työ jaettiin kolmeen vaiheeseen. Ensimmäisenä käytiin läpi yleisesti yrityskauppoihin liittyvää teoriaa aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä muun ajankohtaisen lähdemateriaalin perusteella. Toisessa vaiheessa selvitettiin toimeksiantajayrityksen tarpeita ja yritykseen liittyviä erityispiirteitä teemahaastattelun avulla. Viimeisessä vaiheessa tehtiin aiempaan teoreettiseen pohjaan sekä haastatteluun perustuen tiivis opas, jossa pyrittiin löytämään olennaiset asiat juuri tähän tapaukseen liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas oli hyödyllinen yrityksensä myyntiä suunnitteleville yrittäjille. Opas oli selkeä ja yksityiskohtainen. Siinä otettiin huomioon erityisesti teemahaastattelun pohjalta esiin nousseita toimeksiantajayrityksen erityispiirteitä. Nämä liittyivät muun muassa toiminnan kehittämiseen sekä myynnin aikatauluun. Opasta pystyy hyödyntämään monipuolisesti yrityksen myyntiprosessin eri vaiheissa.
Työ jaettiin kolmeen vaiheeseen. Ensimmäisenä käytiin läpi yleisesti yrityskauppoihin liittyvää teoriaa aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä muun ajankohtaisen lähdemateriaalin perusteella. Toisessa vaiheessa selvitettiin toimeksiantajayrityksen tarpeita ja yritykseen liittyviä erityispiirteitä teemahaastattelun avulla. Viimeisessä vaiheessa tehtiin aiempaan teoreettiseen pohjaan sekä haastatteluun perustuen tiivis opas, jossa pyrittiin löytämään olennaiset asiat juuri tähän tapaukseen liittyen.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas oli hyödyllinen yrityksensä myyntiä suunnitteleville yrittäjille. Opas oli selkeä ja yksityiskohtainen. Siinä otettiin huomioon erityisesti teemahaastattelun pohjalta esiin nousseita toimeksiantajayrityksen erityispiirteitä. Nämä liittyivät muun muassa toiminnan kehittämiseen sekä myynnin aikatauluun. Opasta pystyy hyödyntämään monipuolisesti yrityksen myyntiprosessin eri vaiheissa.