Jodivarjoainereaktioiden tunnistaminen ja hoito tietokonetomografiatutkimuksissa
Järvi, Gitta-Maria; Kaikkonen, Satu (2022)
Järvi, Gitta-Maria
Kaikkonen, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110321963
Tiivistelmä
Yliherkkyysreaktioita kehittyy 1–2 %:lle jodia sisältävistä tehosteaineista saaneille potilaille. Suurin osa yliherkkyysreaktioista ilmenee iholla jonkinlaisena muutoksena kuten punoituksena, turvotuksena tai kutinana. Reaktio voi olla välitön tai viivästynyt. (Salava, Jaakkola, Kauppi. 2014). Röntgenhoitajan tehtäviin kuuluu potilaan voinnin ja tilan muutosten seuranta, jolloin hän onkin useimmiten ensimmäisenä hoitamassa ja tunnistamassa potilaan saamaa yliherkkyysreaktiota. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opiskelumateriaali jodia sisältävien varjoainereaktioiden tunnistamisesta ja hoidosta tietokonetomografiatutkimuksissa Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelumateriaalia koululla toteutettavaan tietokonetomografian opintojakson simulaatioharjoitukseen jodivarjoainereaktioiden tunnistamisesta ja hoidosta tietokonetomografiatutkimuksissa. Opinnäytetyön välittömiä tavoitteita olivat röntgenhoitajaopiskelijoiden parempi valmius ja perehtyminen simulaatioharjoitukseen ja harjoituksissa tehtäviin toiminnallisiin harjoitteisiin. Kunnollinen perehtyminen ja toiminnallisen harjoitteen sisäistäminen kehittävät röntgenhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua sekä parantavat potilasturvallisuutta varjoaineiden käytön kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena valmistui powerpoint –muotoinen opiskelumateriaali, mihin oli koottu keskeisimmät aiheet ja asiat varjoainereaktioista sekä niiden tunnistamisesta ja hoidosta. Materiaali arvioitiin laatukriteerien avulla, joita olivat sisältö, kieliasu, ulkoasu ja kokonaisuus. Laatua ja tavoitteiden täyttymistä arvioitiin Webropol –palautekyselyn avulla, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kohderyhmänä toimi Oulun ammattikorkeakoulun toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijat, joille tietokonetomografian opintojakson simulaatioharjoitus oli ajankohtainen. Palaute oli enimmäkseen hyvää, mutta kehittämisen kohteeksi osoittautui sisällön olennaisuus ja kieliasun ulkoasu. Sisältö tehtiin yhteistyössä simulaatioharjoituksen ohjaavan opettajan kanssa, joten veimme palautteen myös hänelle ja teimme vaadittavia muutoksia materiaaliin. Muulta osin voimme todeta materiaalin onnistuneen, koska valtaosa vastaajista oli tyytyväisiä materiaaliin.
Asiasanat: jodivarjoaine, yliherkkyysreaktio, tietokonetomografia, opiskelumateriaali, röntgenhoitaja
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opiskelumateriaalia koululla toteutettavaan tietokonetomografian opintojakson simulaatioharjoitukseen jodivarjoainereaktioiden tunnistamisesta ja hoidosta tietokonetomografiatutkimuksissa. Opinnäytetyön välittömiä tavoitteita olivat röntgenhoitajaopiskelijoiden parempi valmius ja perehtyminen simulaatioharjoitukseen ja harjoituksissa tehtäviin toiminnallisiin harjoitteisiin. Kunnollinen perehtyminen ja toiminnallisen harjoitteen sisäistäminen kehittävät röntgenhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua sekä parantavat potilasturvallisuutta varjoaineiden käytön kanssa.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena valmistui powerpoint –muotoinen opiskelumateriaali, mihin oli koottu keskeisimmät aiheet ja asiat varjoainereaktioista sekä niiden tunnistamisesta ja hoidosta. Materiaali arvioitiin laatukriteerien avulla, joita olivat sisältö, kieliasu, ulkoasu ja kokonaisuus. Laatua ja tavoitteiden täyttymistä arvioitiin Webropol –palautekyselyn avulla, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kohderyhmänä toimi Oulun ammattikorkeakoulun toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijat, joille tietokonetomografian opintojakson simulaatioharjoitus oli ajankohtainen. Palaute oli enimmäkseen hyvää, mutta kehittämisen kohteeksi osoittautui sisällön olennaisuus ja kieliasun ulkoasu. Sisältö tehtiin yhteistyössä simulaatioharjoituksen ohjaavan opettajan kanssa, joten veimme palautteen myös hänelle ja teimme vaadittavia muutoksia materiaaliin. Muulta osin voimme todeta materiaalin onnistuneen, koska valtaosa vastaajista oli tyytyväisiä materiaaliin.
Asiasanat: jodivarjoaine, yliherkkyysreaktio, tietokonetomografia, opiskelumateriaali, röntgenhoitaja