Oppilaan arvokas kohtaaminen sairaalakoulussa
Arrhenius, Jasmin (2022)
Arrhenius, Jasmin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922348
Tiivistelmä
Kohtaamisen taito on kaikkien sosiaali- ja terveysalan ammattien tärkeimpiä osaamisvaatimuksia. Sitä pidetään niin tärkeänä, että sitä pidetään jopa itsestään selvyytenä. Opinnäytetyössä tehtiin teemahaastattelun avulla tutkielma, jonka tavoitteena on tuoda kartoitusta sairaalakoulun henkilökunnalle liittyen oppilaan arvokkaaseen kohtaamiseen. Opinnäytetyössä pohditaan, mitkä elementit antavat pohjan hyvälle ja toimivalle vuorovaikutussuhteelle. Mitä haasteita oppilaan kohtaamiseen liittyy. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä on, mitkä elementit luovat onnistuneen pohjan ensikohtaamiselle koulun henkilökunnan näkökulmasta?
Työn teoreettinen pohja koostui kirjallisuudesta, joiden teemat kohdentuivat ratkaisevaan vuorovaikutukseen sekä arvostavaan kohtaamiseen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastattelu toteutettiin kolmen erityisopettajan kanssa. Se analysoitiin induktiivisella otteella.
Arvostavan ensikohtaamisen elementit ovat kunnioitus, läsnäolo ja tietoinen kuunteleminen. Nämä yläluokat olivat kaikkien haastatteluiden yhdistävät teemat, jotka yhdistyivät muistiinpanoista selkeinä samankaltaisuuksina. Alaluokat vilpittömyys, toiveikkuus, oppilaan nähdyksi ja kuulluksi tuominen, arvostus, aitous ja kiinnostus nuoren asioista nousivat merkityksellisesti haastatteluissa esille, kuitenkaan ei johdonmukaisesti jokaisessa haastattelussa.
Työn teoreettinen pohja koostui kirjallisuudesta, joiden teemat kohdentuivat ratkaisevaan vuorovaikutukseen sekä arvostavaan kohtaamiseen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastattelu toteutettiin kolmen erityisopettajan kanssa. Se analysoitiin induktiivisella otteella.
Arvostavan ensikohtaamisen elementit ovat kunnioitus, läsnäolo ja tietoinen kuunteleminen. Nämä yläluokat olivat kaikkien haastatteluiden yhdistävät teemat, jotka yhdistyivät muistiinpanoista selkeinä samankaltaisuuksina. Alaluokat vilpittömyys, toiveikkuus, oppilaan nähdyksi ja kuulluksi tuominen, arvostus, aitous ja kiinnostus nuoren asioista nousivat merkityksellisesti haastatteluissa esille, kuitenkaan ei johdonmukaisesti jokaisessa haastattelussa.