Etävastaanottotoiminnan edistäminen työterveyshoitajan työssä
Syysmäki, Heidi (2022)
Syysmäki, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422647
Tiivistelmä
Työterveyshoitajien, kuten muidenkin terveydenhuoltoalalla työskentelevän työhön on digitalisaation myötä tullut uusia mahdollisuuksia tuottaa ja toteuttaa palveluita. Yksi näistä on etävastaanottotoiminta, joka mahdollistaa työn toteuttamisen asiakkaan ja ammattilaisen sijainnista riippumatta. Etävastaanottotoiminnan avulla palveluiden saatavuus paranee ja resursseja pystytään kohdistamaan tehokkaammin. Vastaanottotyötä toteuttaville ammattilaisille etävastaanoton toteuttamiseen voi kuitenkin liittyä haasteita. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia eräässä suomalaisessa terveyspalveluita tuottavassa organisaatiossa työskentelevillä työterveyshoitajilla on etävastaanottotoiminnan toteuttamisesta, ja miten etävastaanottotoimintaa tulisi kehittää. Etävastaanotto rajattiin puhelimen tai videon avulla toteutettavaan asiakasvastaanottoon, koska nämä ovat organisaatiossa työskentelevien työterveyshoitajien pääasialliset etävastaanoton toteuttamisen keinot. Erityisesti tarkasteltiin videovälitteisen vastaanoton toteuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli organisaation tavoitteiden mukaisesti selvittää etävastaanottotoimintaan liittyvät kehityskohteet. Tämän selvittämiseksi tehtiin kysely, joka pohjautui sähköisen työkalun käyttöönottoon (implementointi) perustuviin tutkimuksiin terveydenhuoltoalla. Kohdejoukko oli noin kolmesataa työterveyshoitajaa, jotka organisaatiossa toteuttavat vastaanottotoimintaa. Kyselyn vastausprosentti oli 24 prosenttia (N=72).
Työterveyshoitajien etävastaanottotoimintaan kohdistustuvat kehitystarpeet liittyivät perehdytyksen ja koulutuksen tehostamiseen, sekä työterveyshoitajan työn sujuvuuteen. Tutkimuksen tulosten perusteella työn toteuttaminen etävastaanottona vaikuttaa soveltuvan hyvin työterveyshoitajien työhön. Silti vain harva työterveyshoitaja toteutti videovastaanottoa työssään päivittäin. Organisaatiossa etävastaanottotoiminnan implementointi on monilta osin onnistunut, mutta etenkin videovälitteisten vastaanottojen toteuttamissa on kehitettävää. Työterveyshoitajien esille tuomien kehityskohteiden pohjalta voidaan edistää myös muiden ammattilaisten etävastaanottotoiminnan kehittämistä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkimuksen avulla selvittää esihenkilöiden ja työssään harvoin etävastaanottoa toteuttavien näkemyksiä etävastanottotoimintaan liittyen. Myös työterveyshoitajan koulutuksen antamia valmiuksia etävastaanoton toteuttamisen olisi hyvä tutkia.
Asiasanat: etäpalvelut, digitalisaatio, työterveyshoitajat, käyttöönotto, telelääketiede
Työterveyshoitajien etävastaanottotoimintaan kohdistustuvat kehitystarpeet liittyivät perehdytyksen ja koulutuksen tehostamiseen, sekä työterveyshoitajan työn sujuvuuteen. Tutkimuksen tulosten perusteella työn toteuttaminen etävastaanottona vaikuttaa soveltuvan hyvin työterveyshoitajien työhön. Silti vain harva työterveyshoitaja toteutti videovastaanottoa työssään päivittäin. Organisaatiossa etävastaanottotoiminnan implementointi on monilta osin onnistunut, mutta etenkin videovälitteisten vastaanottojen toteuttamissa on kehitettävää. Työterveyshoitajien esille tuomien kehityskohteiden pohjalta voidaan edistää myös muiden ammattilaisten etävastaanottotoiminnan kehittämistä. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkimuksen avulla selvittää esihenkilöiden ja työssään harvoin etävastaanottoa toteuttavien näkemyksiä etävastanottotoimintaan liittyen. Myös työterveyshoitajan koulutuksen antamia valmiuksia etävastaanoton toteuttamisen olisi hyvä tutkia.
Asiasanat: etäpalvelut, digitalisaatio, työterveyshoitajat, käyttöönotto, telelääketiede