Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Kaurala, Satu; Myllärinen, Markku (2022)
Kaurala, Satu
Myllärinen, Markku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123380
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen
Estenomi (YAMK)
Satu Kaurala, Markku Myllärinen
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Vuosi 2022 Sivumäärä 71
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena on selvittää millaista tietoa ammatillisen koulutuksen opiskelijat olettavat kerättävän verkko-opintojen oppimisprosessin yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaista tietoa opiskelijat ovat valmiita luovuttamaan ja kenelle. Työn tavoitteena on saada tarkoituksen mukaista tietoa opiskelijan oppimisen ja opettajien työn tueksi. Tutkimus- ja kehittämishanke tehdään osittain yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön, Oppimisanalytiikka – ammatillisen oppimisanalytiikan kehittäminen hanketta. Hankkeen tavoitteena on luoda suosituksen ja mahdolliset toimintamallit oppimisanalytiikan hyödyntämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyön painopiste on oppimisanalytiikan eettisessä ja lainmukaisessa näkökulmassa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja kyselytutkimuksesta. Tietoperustan viitekehys rakentuu oppimisanalytiikkaa ohjaavan lainsäädännön ja eettisen ulottuvuuden lisäksi datan keräämiseen ja käyttöön opintojen yhteydessä. Kyselytutkimuksen toimeksiantajana on valtakunnallisen Oppimisanalytiikkahankkeen hankeryhmä, joka hyödyntää tutkimuksen tietoa hankkeessaan. Kyselytutkimuksen tarkoitus on saada tietoa opiskelijoiden olettamuksista opiskelun aikana kerääntyvän tiedon käyttämisestä. Lisäksi kyselyssä kerätään tietoa opiskelijoiden tiedonjakamisen halukkuutta omien opintojen tukemisen sekä opettajan työn kehittämisen avuksi.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselyalustalla kahdessa ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimuksen tuloksien perusteella opiskelijat ovat luottavaisia koulutuksenjärjestäjien tiedon keräämiseen ja käsittelyyn. Vastaajien toiveena verkkokurssien suunnitteluun on lisätä avoimuutta sekä mahdollisuutta omien opintojen etenemisen reaaliaikaiseen seuraamiseen. Tuloksien perusteella jatkotutkimusaiheena voisi olla tiedon kerääminen verkko-opintoja laajemmalla otannalla. Oppimisanalytiikan lisääntyvä käyttö ja sen myötä datan käsittely ja hallinta tulee haastavammaksi. Tämän vuoksi myös tekoälyn mahdollisuudet oppimisanalytiikan hyödyntäjänä on todennäköinen askel tulevaisuutta kohden.
Asiasanat: oppimisanalytiikka, tietosuoja, eettisyys, ammatillinen koulutus, verkko-opetus
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen
Estenomi (YAMK)
Satu Kaurala, Markku Myllärinen
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Vuosi 2022 Sivumäärä 71
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena on selvittää millaista tietoa ammatillisen koulutuksen opiskelijat olettavat kerättävän verkko-opintojen oppimisprosessin yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaista tietoa opiskelijat ovat valmiita luovuttamaan ja kenelle. Työn tavoitteena on saada tarkoituksen mukaista tietoa opiskelijan oppimisen ja opettajien työn tueksi. Tutkimus- ja kehittämishanke tehdään osittain yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön, Oppimisanalytiikka – ammatillisen oppimisanalytiikan kehittäminen hanketta. Hankkeen tavoitteena on luoda suosituksen ja mahdolliset toimintamallit oppimisanalytiikan hyödyntämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyön painopiste on oppimisanalytiikan eettisessä ja lainmukaisessa näkökulmassa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja kyselytutkimuksesta. Tietoperustan viitekehys rakentuu oppimisanalytiikkaa ohjaavan lainsäädännön ja eettisen ulottuvuuden lisäksi datan keräämiseen ja käyttöön opintojen yhteydessä. Kyselytutkimuksen toimeksiantajana on valtakunnallisen Oppimisanalytiikkahankkeen hankeryhmä, joka hyödyntää tutkimuksen tietoa hankkeessaan. Kyselytutkimuksen tarkoitus on saada tietoa opiskelijoiden olettamuksista opiskelun aikana kerääntyvän tiedon käyttämisestä. Lisäksi kyselyssä kerätään tietoa opiskelijoiden tiedonjakamisen halukkuutta omien opintojen tukemisen sekä opettajan työn kehittämisen avuksi.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselyalustalla kahdessa ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimuksen tuloksien perusteella opiskelijat ovat luottavaisia koulutuksenjärjestäjien tiedon keräämiseen ja käsittelyyn. Vastaajien toiveena verkkokurssien suunnitteluun on lisätä avoimuutta sekä mahdollisuutta omien opintojen etenemisen reaaliaikaiseen seuraamiseen. Tuloksien perusteella jatkotutkimusaiheena voisi olla tiedon kerääminen verkko-opintoja laajemmalla otannalla. Oppimisanalytiikan lisääntyvä käyttö ja sen myötä datan käsittely ja hallinta tulee haastavammaksi. Tämän vuoksi myös tekoälyn mahdollisuudet oppimisanalytiikan hyödyntäjänä on todennäköinen askel tulevaisuutta kohden.
Asiasanat: oppimisanalytiikka, tietosuoja, eettisyys, ammatillinen koulutus, verkko-opetus