Johtamisen opetuksen kehittäminen insinöörikoulutuksessa
Keskinen, Anna (2022)
Keskinen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323661
Tiivistelmä
Johtaminen rakennusalalla on murroksessa maailman muuttuessa koko ajan. Uudet sukupolvet, milleniaalit sekä z-sukupolvi, ovat nousemassa enemmistöön suomalaisessa työelämässä ja vanhemmat sukupolvet eläköityvät. Uudet sukupolvet murtavat arvoja, he ovat kiinnostuneita globaalien, koko ihmiskuntaa koskevien haasteiden ratkomisesta. Nämä sukupolvet odottavat tarkoituksen ja merkityksellisyyden määrittelyä rakennushankkeiden johtamisessa. Muutoksen mahdollistamiseksi tarvitaan uusia osaajia, organisaatiomuutoksia, digitalisaatiokokeiluja, analyy-sejä sekä uusia työkaluja ja toimintamalleja johtamiseen. Mainittuja asioita tulisi huomioida jo opintojen aikana.
Rakennetulla ympäristöllä sekä rakennusalan ammattilaisilla on merkittävä rooli tarkasteltaessa yhteiskunnan kehitystä. Yhteiskunnan muuttuessa korkeakouluopetuksen tulee muuntua sen mukana huomioiden kehitystarpeita, jota kyseisen ajanhetken työelämä vaatii. Opinnäytetyön tavoitteena on koota tietoa ja ratkaisuja, joiden avulla johtamisen opetusta voidaan parantaa. Opinnäytetyössä käydään läpi tekijöitä, joita olisi hyvä esitellä ja sanoittaa opiskelijoille jo opinto-jen aikana, jolloin rakennusalan kehittyminen kohti tehokkaampaa ja tuottavampaa kokonaisuutta olisi mahdollista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä. Ainestoa tutkimukseen kerättiin Google Forms -kyselyllä (N = 48), johon vastasi 15 insinööriä eri rakentamisen sektoreilta. Osa vastaajista oli opiskelijoita, osa vastavalmistuneita ja osa kokenei-ta insinöörejä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen mukaan ammattikorkeakoulussa ei ole tarkoituksen mukaista opetella pelkästään tietoa vaan oppia oppimaan, harjoitella ongelmanratkaisua ja tavoitteiden asettamista. Edellä mainitut keinot ovat väylä työelämässä menestymiseen, rakennusalan kulttuurin muutokseen ja sitä kautta rakentamisen laadun parantumiseen. Uudet projektinjohtamismallit, kuten allianssi- sekä yhteistoimintahankkeet, vaativat hyviä vuorovaikutuksen sekä yhteistyön taitoja, joita voi-taisiin vahvistaa jo opiskeluaikana. Opetuksen laatua tulisi viedä syvällisemmäksi, pois opettaja-keskeisyydestä. Toisaalta myös oppimisen kokonaisuuteen tulisi insinöörikoulutuksessa syven-tyä tarkemmin.
Rakennetulla ympäristöllä sekä rakennusalan ammattilaisilla on merkittävä rooli tarkasteltaessa yhteiskunnan kehitystä. Yhteiskunnan muuttuessa korkeakouluopetuksen tulee muuntua sen mukana huomioiden kehitystarpeita, jota kyseisen ajanhetken työelämä vaatii. Opinnäytetyön tavoitteena on koota tietoa ja ratkaisuja, joiden avulla johtamisen opetusta voidaan parantaa. Opinnäytetyössä käydään läpi tekijöitä, joita olisi hyvä esitellä ja sanoittaa opiskelijoille jo opinto-jen aikana, jolloin rakennusalan kehittyminen kohti tehokkaampaa ja tuottavampaa kokonaisuutta olisi mahdollista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella noudattaen hyvää tieteellistä käytäntöä. Ainestoa tutkimukseen kerättiin Google Forms -kyselyllä (N = 48), johon vastasi 15 insinööriä eri rakentamisen sektoreilta. Osa vastaajista oli opiskelijoita, osa vastavalmistuneita ja osa kokenei-ta insinöörejä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen mukaan ammattikorkeakoulussa ei ole tarkoituksen mukaista opetella pelkästään tietoa vaan oppia oppimaan, harjoitella ongelmanratkaisua ja tavoitteiden asettamista. Edellä mainitut keinot ovat väylä työelämässä menestymiseen, rakennusalan kulttuurin muutokseen ja sitä kautta rakentamisen laadun parantumiseen. Uudet projektinjohtamismallit, kuten allianssi- sekä yhteistoimintahankkeet, vaativat hyviä vuorovaikutuksen sekä yhteistyön taitoja, joita voi-taisiin vahvistaa jo opiskeluaikana. Opetuksen laatua tulisi viedä syvällisemmäksi, pois opettaja-keskeisyydestä. Toisaalta myös oppimisen kokonaisuuteen tulisi insinöörikoulutuksessa syven-tyä tarkemmin.