Rekrytointiprosessi digitaalisesti suoritettuna: miten etärekrytointi vaikuttaa toimeksiantajayrityksen työnhakijakokemukseen
Kauppila, Elina (2022)
Kauppila, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824672
Tiivistelmä
Koronavirusepidemian tultua keväällä 2020 maailmaan muuttui monen toimialan käytänteet työelämässä, samoin kävi opinnäytetyön henkilöstöpalvelualalla toimivalle toimeksiantajayritykselle. Rekrytointiprosessi on muuttunut osaksi tai kokonaan etänä tehdyksi, joten digitaalisia välineitä on jouduttu ottamaan käyttöön laajemmin.
Ensimmäisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää ovatko nykyiset digitaaliset rekrytointijärjestelmät sekä toimintatavat tehokkaita niin rekrytointikonsultin kuin työnhakijankin kannaltakin. Toisena tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, miten työnhakija kokee etänä tehdyn rekrytointiprosessin ja miten tämä vaikuttaa hänen työnhakijakokemukseensa.
Tietoperusta opinnäytetyössä perustuu rekrytointiprosessiin kokonaisuudessaan, työnhakijakokemukseen sekä toimeksiantajayrityksen digitalisaatioon rekrytoinnissa. Työnhakijakokemusta on teoriaosuudessa pohdittu tiedostamattoman, digitaalisen ja fyysisen kohtaamisen kannalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kaksiosaista kyselylomaketta käyttäen. Erilliset kyselylomakkeet lähetettiin toimeksiantajayrityksen HoReCa-toimialan rekrytointikonsulteille sekä työntekijöille. Tutkimustuloksissa selvisi, että toimeksiantajayrityksellä käytössä olevat digitaaliset rekrytointijärjestelmät olivat pääsääntöisesti toimivia. Rekrytointikonsultit ovat työssään huomanneet epäkohtia järjestelmissä, joihin tässä opinnäytetyössä annetaan toimeksiantajalle ratkaisuehdotuksia. Työnhakijakokemus koettiin myös pääsääntöisesti hyväksi. Tutkimuksessa ilmi tulleiden vastauksien perusteella koottiin toimeksiantajayritykselle huomioitavia asioita työnantajan ja työntekijän kohtaamiseen. Since the COVID -19 pandemic started in spring 2020, it caused chances to the procedures in working life. The same happened in company which ordered this thesis. Recruiting process has changed entirely or partly remote that is why digital appliances has been taken into use widely.
First mission of this thesis was to find out are the used digital recruiting systems and recruiting process efficient, on the point of view of recruiting consult and job seeker. Second aim of this thesis was to find out what job seeker thinks about remote recruiting process and how this affects on ones candidate experience.
Theory of this thesis are based to the recruiting process, job application experience and the digitalization in the recruitment process. In the theory part, the job seeker experience has been considered in terms of subconscious, digital and physical encounters.
The thesis implemented by quantitative research method using a two separate question forms. This questionary was made for those who are working in Hotels-, Restaurants- and Catering industry. First one of the forms was sent to recruitment consultants and the other one to the employees. The research results revealed that the digital recruitment systems used by the client company were generally functional. In their work, the recruitment consultants have noticed some flaws in the systems. This thesis points out the flews and gives solutions to the client company. The employees were mainly satisfied to the job applicant experience. Based on the answers revealed in the survey, the thesis points out some solutions for the client company, how employees and employer could improve the interaction.
Ensimmäisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää ovatko nykyiset digitaaliset rekrytointijärjestelmät sekä toimintatavat tehokkaita niin rekrytointikonsultin kuin työnhakijankin kannaltakin. Toisena tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, miten työnhakija kokee etänä tehdyn rekrytointiprosessin ja miten tämä vaikuttaa hänen työnhakijakokemukseensa.
Tietoperusta opinnäytetyössä perustuu rekrytointiprosessiin kokonaisuudessaan, työnhakijakokemukseen sekä toimeksiantajayrityksen digitalisaatioon rekrytoinnissa. Työnhakijakokemusta on teoriaosuudessa pohdittu tiedostamattoman, digitaalisen ja fyysisen kohtaamisen kannalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kaksiosaista kyselylomaketta käyttäen. Erilliset kyselylomakkeet lähetettiin toimeksiantajayrityksen HoReCa-toimialan rekrytointikonsulteille sekä työntekijöille. Tutkimustuloksissa selvisi, että toimeksiantajayrityksellä käytössä olevat digitaaliset rekrytointijärjestelmät olivat pääsääntöisesti toimivia. Rekrytointikonsultit ovat työssään huomanneet epäkohtia järjestelmissä, joihin tässä opinnäytetyössä annetaan toimeksiantajalle ratkaisuehdotuksia. Työnhakijakokemus koettiin myös pääsääntöisesti hyväksi. Tutkimuksessa ilmi tulleiden vastauksien perusteella koottiin toimeksiantajayritykselle huomioitavia asioita työnantajan ja työntekijän kohtaamiseen.
First mission of this thesis was to find out are the used digital recruiting systems and recruiting process efficient, on the point of view of recruiting consult and job seeker. Second aim of this thesis was to find out what job seeker thinks about remote recruiting process and how this affects on ones candidate experience.
Theory of this thesis are based to the recruiting process, job application experience and the digitalization in the recruitment process. In the theory part, the job seeker experience has been considered in terms of subconscious, digital and physical encounters.
The thesis implemented by quantitative research method using a two separate question forms. This questionary was made for those who are working in Hotels-, Restaurants- and Catering industry. First one of the forms was sent to recruitment consultants and the other one to the employees. The research results revealed that the digital recruitment systems used by the client company were generally functional. In their work, the recruitment consultants have noticed some flaws in the systems. This thesis points out the flews and gives solutions to the client company. The employees were mainly satisfied to the job applicant experience. Based on the answers revealed in the survey, the thesis points out some solutions for the client company, how employees and employer could improve the interaction.