Digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma: case Tuttu-yrittäjä
Piirainen, Noora (2022)
Piirainen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma. Työn toimeksiantajana oli Tuttu-yrittäjä, joka on Oulun Yrittäjät ry:n perustama yhteismarkkinointiprojekti oululaisille yrityksille. Idean opinnäytetyöhön sain suorittaessani opintoihini kuuluvaa harjoittelua yhteisössä. Tarkoituksena oli, että Tuttu-yrittäjäyhteisö voisi tulevaisuudessa tehdä suunnitelmallista ja teho-kasta digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja malleja, yhteismarkkinointia sekä erilaisia digitaalisen markkinoinnin keino-ja. Tutkimusosuudessa haastateltiin Tuttu-yrittäjäyhteisön palvelupäällikköä, tehtiin kyselytutkimus yrittäjille ja havainnoitiin muita vastaavanlaisia yhteismarkkinointiprojekteja. Näiden pohjalta syntyi Tuttu-yrittäjäyhteisön digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma.
Kehittämissuunnitelmassa tarkasteltiin yhteisön nykytilannetta ja tavoitteita, ja annettiin ideoita yhteisön markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla. Näiden lisäksi käytiin läpi myös mahdollisuuksia yhteismarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin osalta. Lopuksi käsiteltiin myös onnistumisen kannalta olennaisia mittareita. Tätä suunnitelmaa toimeksiantaja voi hyödyntää yhteisön digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja malleja, yhteismarkkinointia sekä erilaisia digitaalisen markkinoinnin keino-ja. Tutkimusosuudessa haastateltiin Tuttu-yrittäjäyhteisön palvelupäällikköä, tehtiin kyselytutkimus yrittäjille ja havainnoitiin muita vastaavanlaisia yhteismarkkinointiprojekteja. Näiden pohjalta syntyi Tuttu-yrittäjäyhteisön digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma.
Kehittämissuunnitelmassa tarkasteltiin yhteisön nykytilannetta ja tavoitteita, ja annettiin ideoita yhteisön markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla. Näiden lisäksi käytiin läpi myös mahdollisuuksia yhteismarkkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin osalta. Lopuksi käsiteltiin myös onnistumisen kannalta olennaisia mittareita. Tätä suunnitelmaa toimeksiantaja voi hyödyntää yhteisön digitaalisen markkinoinnin kehittämisessä.
