Hankintojen vastuullisuus
Mela, Vili (2022)
Mela, Vili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225882
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia, mikä on vastuullisuuden merkitys kahden eri toimialoilla toimivan yrityksen hankintaprosesseissa.
Työssä tutkitaan, mitä vastuullisuus tarkoittaa yrityksen hankintaprosesseissa, miten se näkyy, miten sitä toteutetaan ja mikä on sen merkitys yrityksen liiketoiminnassa. Työhön on valittu kaksi eri toimialoilla toimivaa yritystä, toinen kotimaassa ja toinen kansainvälisillä markkinoilla toimiva yritys.
Opinnäytetyön teoria osuudessa perehdytään vastuullisuuteen, hankintaan sekä kahteen valittuun yritykseen. Vastuullisuudessa on keskitytty sen eri osa-alueisiin, ympäristövastuu, taloudellinen vastuu ja sosiaalinen vastuu. Hankinnoissa on keskitytty niin ikään kolmeen eri kategoriaan operatiiviseen, strategiseen ja taktiseen hankintatoimeen. Myös yrityksiin perehdytään työssä tarkemmin.
Työssä kuvataan, miten vastuullisuus näkyy valittujen yritysten liiketoiminnassa ja erityisesti niiden hankintatoimissa, miten vastuullisuutta mitataan ja seurataan sekä verrataan yritysten välisiä eroja näissä asioissa.
Työn tavoitteet saavutettiin ja työn tuloksena saatiin kattavasti tietoa yritysten vastuullisuudesta ylipäätään sekä niiden hankintatoimien vastuullisuuteen liittyen.
Työssä tutkitaan, mitä vastuullisuus tarkoittaa yrityksen hankintaprosesseissa, miten se näkyy, miten sitä toteutetaan ja mikä on sen merkitys yrityksen liiketoiminnassa. Työhön on valittu kaksi eri toimialoilla toimivaa yritystä, toinen kotimaassa ja toinen kansainvälisillä markkinoilla toimiva yritys.
Opinnäytetyön teoria osuudessa perehdytään vastuullisuuteen, hankintaan sekä kahteen valittuun yritykseen. Vastuullisuudessa on keskitytty sen eri osa-alueisiin, ympäristövastuu, taloudellinen vastuu ja sosiaalinen vastuu. Hankinnoissa on keskitytty niin ikään kolmeen eri kategoriaan operatiiviseen, strategiseen ja taktiseen hankintatoimeen. Myös yrityksiin perehdytään työssä tarkemmin.
Työssä kuvataan, miten vastuullisuus näkyy valittujen yritysten liiketoiminnassa ja erityisesti niiden hankintatoimissa, miten vastuullisuutta mitataan ja seurataan sekä verrataan yritysten välisiä eroja näissä asioissa.
Työn tavoitteet saavutettiin ja työn tuloksena saatiin kattavasti tietoa yritysten vastuullisuudesta ylipäätään sekä niiden hankintatoimien vastuullisuuteen liittyen.