Lisätyn todellisuuden konsepti kuntosalille
Partanen, Simo (2022)
Partanen, Simo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426231
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin kuntosalille konsepti, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta. Konsepti rajattiin suunnitteluvaiheessa siten, että se on ohjelmisto tai sovellus, joka toimii jollakin laitteistolla, millä pystyy käyttämään lisättyä todellisuutta kuten älypuhelin tai AR-lasit. Työssä pyrittiin siihen, että suunniteltu konsepti voidaan myöhemmin toteuttaa tämän suunnittelun perusteella.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä käsittelee mitä lisätty todellisuus on, miten se eroaa virtuaalisesta todellisuudesta ja minkälaisia käyttökohteita lisätyllä todellisuudella on tällä hetkellä. Työssä käydään läpi myös mitä tarkoitetaan konseptilla ja rajataan konseptin käsite. Konseptin suunnittelussa käytetään hyväksi suunnittelutiedettä ja sen IT-artifaktin suunnittelussa sovellettavaa seitsemää periaatetta. Työssä käydään läpi myös lisätyn todellisuuden yleisimmät laitteistot kuten älypuhelimet ja AR-lasit ja tutkitaan niiden eroja.Lisätyn todellisuuden tutkimuksia sen käytöstä, hyödyistä ja kokemuksista käydään läpi työssä ja näitä hyödynnetään konseptin suunnittelussa.
Suunniteltu konsepti on älypuhelin sovellus, joka käyttää lisättyä todellisuutta vapaiden painojen liikkeiden opetuksessa. Lisätyn todellisuuden ominaisuus toimii sovelluksessa siten, että käyttäjä avaa sovelluksen kautta kameranäkymän reaalimaailmaan, jossa käyttäjä näkee mallinnetun 3D-hahmon tekemässä valittua vapaiden painojen liikettä kuten maastavetoa. Tällä pyritään muuttamaan vapaiden painojen liikkeiden opetus video-, kuva- tai tekstimuotoisesta opetuksesta siten, että käyttäjä pystyy näkemään hahmon kaikista kuvakulmista kiertämällä hahmoa. Tavoite on, että käyttäjä näkisi sovelluksen kautta oikealla tekniikalla ja liikeradoilla tehdyn liikkeen samassa tilassa kuten ammattilainen tekisi kyseisen liikkeen. Sovellus sisältää myös yleisimmät kuntosalisovelluksen tarpeet kuten omien kuntosaliohjelmien suunnittelun ja oman kehityksen seurannan, koska pelkän AR-ominaisuuden varassa sovellus olisi hyvin rajallinen ominaisuuksiltaan.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä käsittelee mitä lisätty todellisuus on, miten se eroaa virtuaalisesta todellisuudesta ja minkälaisia käyttökohteita lisätyllä todellisuudella on tällä hetkellä. Työssä käydään läpi myös mitä tarkoitetaan konseptilla ja rajataan konseptin käsite. Konseptin suunnittelussa käytetään hyväksi suunnittelutiedettä ja sen IT-artifaktin suunnittelussa sovellettavaa seitsemää periaatetta. Työssä käydään läpi myös lisätyn todellisuuden yleisimmät laitteistot kuten älypuhelimet ja AR-lasit ja tutkitaan niiden eroja.Lisätyn todellisuuden tutkimuksia sen käytöstä, hyödyistä ja kokemuksista käydään läpi työssä ja näitä hyödynnetään konseptin suunnittelussa.
Suunniteltu konsepti on älypuhelin sovellus, joka käyttää lisättyä todellisuutta vapaiden painojen liikkeiden opetuksessa. Lisätyn todellisuuden ominaisuus toimii sovelluksessa siten, että käyttäjä avaa sovelluksen kautta kameranäkymän reaalimaailmaan, jossa käyttäjä näkee mallinnetun 3D-hahmon tekemässä valittua vapaiden painojen liikettä kuten maastavetoa. Tällä pyritään muuttamaan vapaiden painojen liikkeiden opetus video-, kuva- tai tekstimuotoisesta opetuksesta siten, että käyttäjä pystyy näkemään hahmon kaikista kuvakulmista kiertämällä hahmoa. Tavoite on, että käyttäjä näkisi sovelluksen kautta oikealla tekniikalla ja liikeradoilla tehdyn liikkeen samassa tilassa kuten ammattilainen tekisi kyseisen liikkeen. Sovellus sisältää myös yleisimmät kuntosalisovelluksen tarpeet kuten omien kuntosaliohjelmien suunnittelun ja oman kehityksen seurannan, koska pelkän AR-ominaisuuden varassa sovellus olisi hyvin rajallinen ominaisuuksiltaan.