Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Mähönen, Julia (2022)
Mähönen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kuvatehtaalle konkreettinen markkinointisuunnitelma, jota se voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Suunnitelma on toteutettu markkinoinnin vuosikellon pohjalta ja siihen on liitetty julkaisukalenteri. Työ on lähtenyt yrityksen tarpeesta ja halusta toteuttaa jatkossa markkinointia suunnitelmallisesti.
Työssä on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus, jossa haluttiin selvittää sosiaalisen median markkinoinnin nykytilanne yrityksessä ja lisäksi selvitettiin missä kanavassa yrityksen nykyiset asiakkaat haluaisivat saada markkinointia yritykseltä. Tämän pohjalta päästiin tekemään yritykselle konkreettinen sosiaalisen median julkaisukalenteri seuraavalle vuodelle.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoreettisena tietoperustana on toiminut markkinointi ja siihen liittyvät tekijät: markkinoinnin kilpailukeinot ja sen eri mallit, kilpailuetu, digimarkkinointi ja sosiaalinen media ja sen markkinointi. Lisäksi työssä käydään läpi SWOT-analyysi ja sosiaalisen median kanavoita, jotka sopivat yrityksen markkinointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska työllä oli toimeksiantaja, jolla oli selkeä tarve. Työssä ollaan haluttu ratkaista konkreettinen ongelma ja siksi ollaan päädytty tähän tutkimusmuotoon. Työllä yritys sai arvokasta tietoa markkinoinnin nykyisestä tilanteesta, ja työn tuloksena on syntynyt kokonaisvaltainen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Yritys voi perustaa koko sosiaalisen median markkinointinsa tähän vuosikellon perusteella tehtyyn suunnitelmaan.
Työssä on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus, jossa haluttiin selvittää sosiaalisen median markkinoinnin nykytilanne yrityksessä ja lisäksi selvitettiin missä kanavassa yrityksen nykyiset asiakkaat haluaisivat saada markkinointia yritykseltä. Tämän pohjalta päästiin tekemään yritykselle konkreettinen sosiaalisen median julkaisukalenteri seuraavalle vuodelle.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoreettisesta ja toiminnallisesta osiosta. Teoreettisena tietoperustana on toiminut markkinointi ja siihen liittyvät tekijät: markkinoinnin kilpailukeinot ja sen eri mallit, kilpailuetu, digimarkkinointi ja sosiaalinen media ja sen markkinointi. Lisäksi työssä käydään läpi SWOT-analyysi ja sosiaalisen median kanavoita, jotka sopivat yrityksen markkinointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska työllä oli toimeksiantaja, jolla oli selkeä tarve. Työssä ollaan haluttu ratkaista konkreettinen ongelma ja siksi ollaan päädytty tähän tutkimusmuotoon. Työllä yritys sai arvokasta tietoa markkinoinnin nykyisestä tilanteesta, ja työn tuloksena on syntynyt kokonaisvaltainen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Yritys voi perustaa koko sosiaalisen median markkinointinsa tähän vuosikellon perusteella tehtyyn suunnitelmaan.