Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma autoalan yritykselle
Kivioja, Elmiina (2022)
Kivioja, Elmiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526551
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmaksi jyväskyläläiselle autoalan liikkeelle, joka tarjoaa automyyntiä sekä autojen huoltopalveluita. Aihe syntyi yrityksen tarpeesta sekä tavoitteena oli saada yritykselle toimiva ja käytännöllinen suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi. Suunnitelman tueksi laadittiin sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello, joka havannoillistaa tulevia toimenpiteitä sekä aikataulua. Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmasta oli tarkoitus tehdä selkeä kokonaisuus, joka on helposti ymmärrettävä myös, vaikka lukija ei olisi aiheeseen aiemmin perehtynyt.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yrityksen lähtökohtatilanne, tavoitteet, strategia sekä konkreettiset toimenpiteet, joilla markkinointia voidaan lähteä kehittämään. Päätavoitteet olivat näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen sosiaalisessa mediassa, sekä mahdollisesti uusien asiakkaiden lö-ytäminen. Lähtökohta-analyysissa selvitettiin yrityksen tämänhetkistä tilannetta sekä kartoitettiin mm. kilpailijoita ja markkinoita. Yrityksen toimintaympäristöä analysoitiin PESTEL-analyysin avulla sekä nykytilaa SWOT-analyysin avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toteutuksessa menetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia sekä tietoperustana kirjallisuutta ja sosiaalista media käsitteleviä verkkolähteitä. Opinnäytetyön aihe on rajattu pelkästään sosiaalisen mediaan, koska yritys on vasta perustettu eikä laajemmalle markkinointisuunnitelmalle ole vielä tarvetta eikä resursseja. Kehittämiskanaviksi valikoitui Instagram ja Facebook.
Suunnitelmassa pyrittiin siihen, että se on selkeä ja palvelisi toimeksiantajayritystä. Tavoitteet määriteltiin realistisiksi ja toimenpiteet helposti suoritettaviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelma ja vuosikello antavat yritykselle hyvät lähtökohdat markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyössä käytiin läpi yrityksen lähtökohtatilanne, tavoitteet, strategia sekä konkreettiset toimenpiteet, joilla markkinointia voidaan lähteä kehittämään. Päätavoitteet olivat näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen sosiaalisessa mediassa, sekä mahdollisesti uusien asiakkaiden lö-ytäminen. Lähtökohta-analyysissa selvitettiin yrityksen tämänhetkistä tilannetta sekä kartoitettiin mm. kilpailijoita ja markkinoita. Yrityksen toimintaympäristöä analysoitiin PESTEL-analyysin avulla sekä nykytilaa SWOT-analyysin avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toteutuksessa menetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia sekä tietoperustana kirjallisuutta ja sosiaalista media käsitteleviä verkkolähteitä. Opinnäytetyön aihe on rajattu pelkästään sosiaalisen mediaan, koska yritys on vasta perustettu eikä laajemmalle markkinointisuunnitelmalle ole vielä tarvetta eikä resursseja. Kehittämiskanaviksi valikoitui Instagram ja Facebook.
Suunnitelmassa pyrittiin siihen, että se on selkeä ja palvelisi toimeksiantajayritystä. Tavoitteet määriteltiin realistisiksi ja toimenpiteet helposti suoritettaviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelma ja vuosikello antavat yritykselle hyvät lähtökohdat markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisen median kanavissa.