Työelämä vai työ ja elämä : Health coach roolin muotoilu osana työyhteisön hyvinvoinnin vahvistamista
Bergman, Sari (2022)
Bergman, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626737
Tiivistelmä
Työelämän murroksessa ihmisläheinen johtajuus korostuu sekä työyhteisön työssä jaksamisen näkökulmasta että esihenkilöiden oman minän johtamisen kehittämisen tarpeesta vastauksena työelämän muuttuviin haasteisiin. Kuin salama kirkkaalta taivaalta, työelämän murrokseen juurtui pysyvästi etätyön muoto. Digitalisaatio on tukenut työntekoa useita vuosia tarjoamalla nopeasti vastaukset erilaisiin kysymyksiin, mutta työntekijöiden työhyvinvointia vahvistavana päävuorovaikutuskanavana se on uusi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja ymmärtää health coachin roolin merkitystä muuttuvan työelämän kontekstissa. Tämän ymmärryksen perusteella tavoitteena on luoda työyhteisön aitoihin tarpeisiin vastaava health coachin roolin muotoilu osana työyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisestä palvelumuotoiluajattelusta. Asiakaslähtöisestä palvelumuotoiluajattelussa työyhteisön tarpeet ja näkökulma ovat toiminnan keskiössä. Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoiluajattelua ja sen menetelmiä health coachin roolin kehittämistyössä.
Kehittämistyössä käytettiin laadullisia palvelumuotoilun menetelmiä, kuten teemahaastatteluja ja työpajatyöskentelyä. Näitä menetelmiä hyödyntäen kerättiin syvällistä ymmärrystä health coachin tarpeesta työyhteisöjen hyvinvoinnin vahvistajana ja visualisoitiin työyhteisöjen nykytarpeiden monimuotisuutta ja niihin toimivia kehittämisehdotuksia.
Tuotoksena syntyi kehittämisehdotus. Kerätyn ymmärryksen pohjalta luotu kehittämisehdotus pyrkii juurruttamaan ei health coachin vaan ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin roolin organisaatioissa henkilöstöhallinnon ja johdon kiinteäksi sidosryhmäksi, jota ei vielä nykyisellään täysin hyödynnetä työyhteisön hyvinvoinnin vahvistajana. Tulevaisuuden muuttuvan työelämän skenaarioita peilattiin kehittämisehdotukseen. Health coach ammattinimikkeenä todettiin hankalaksi ja se vaihdettiin opinnäytetyön edetessä ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi, joka aseman ja roolin kautta voi vahvistaa työyhteisöjen hyvinvointia ja vaikuttaa laajemmin työelämän kehittämiseen tulevaisuudessa.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, työhyvinvointi, palvelumuotoiluajattelu, health coach
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja ymmärtää health coachin roolin merkitystä muuttuvan työelämän kontekstissa. Tämän ymmärryksen perusteella tavoitteena on luoda työyhteisön aitoihin tarpeisiin vastaava health coachin roolin muotoilu osana työyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisestä palvelumuotoiluajattelusta. Asiakaslähtöisestä palvelumuotoiluajattelussa työyhteisön tarpeet ja näkökulma ovat toiminnan keskiössä. Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoiluajattelua ja sen menetelmiä health coachin roolin kehittämistyössä.
Kehittämistyössä käytettiin laadullisia palvelumuotoilun menetelmiä, kuten teemahaastatteluja ja työpajatyöskentelyä. Näitä menetelmiä hyödyntäen kerättiin syvällistä ymmärrystä health coachin tarpeesta työyhteisöjen hyvinvoinnin vahvistajana ja visualisoitiin työyhteisöjen nykytarpeiden monimuotisuutta ja niihin toimivia kehittämisehdotuksia.
Tuotoksena syntyi kehittämisehdotus. Kerätyn ymmärryksen pohjalta luotu kehittämisehdotus pyrkii juurruttamaan ei health coachin vaan ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin roolin organisaatioissa henkilöstöhallinnon ja johdon kiinteäksi sidosryhmäksi, jota ei vielä nykyisellään täysin hyödynnetä työyhteisön hyvinvoinnin vahvistajana. Tulevaisuuden muuttuvan työelämän skenaarioita peilattiin kehittämisehdotukseen. Health coach ammattinimikkeenä todettiin hankalaksi ja se vaihdettiin opinnäytetyön edetessä ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi, joka aseman ja roolin kautta voi vahvistaa työyhteisöjen hyvinvointia ja vaikuttaa laajemmin työelämän kehittämiseen tulevaisuudessa.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, työhyvinvointi, palvelumuotoiluajattelu, health coach