Tuotemarkkinointi asiakasryhmäpäällikön näkökulmasta
Myllylä, Jarkko (2022)
Myllylä, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726883
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotemarkkinointia ja siihen liittyviä teorioita. Työhön liitettiin mukaan omasta työelämästä asiakasryhmäpäällikön tehtävässä saadut kokemukset aiheesta ja verrattiin näitä kokemuksia kirjallisuudesta löytyviin tuotemarkkinoinnin teorioihin. Lähtökohtana tämän tyyppiseen vertailuun toimi toimintatutkimuksen teoria.
Teoriaosassa perehdyttiin markkinoinnin päätehtäviin ja yrityksen markkinointiin, kun sen keskei-sin kilpailukeino on tuote. Markkinoinnin kilpailukeinojen kokoelma eli markkinointimix on markki-noinnin keskeisimpiä käsitteitä ja se tunnetaan myös neljänä P:nä: Product, Price, Place ja Pro-motion. Nämä neljä osa-aluetta eli tuote, hinta, saatavuus ja viestintä ohjaavat yrityksen markki-nointipäätöksiä ja näiden osa-alueiden vaikutusta yrityksen markkinointiin esiteltiin tarkemmin opinnäytetyössä. Empiirisessä osiossa verrattiin tuotemarkkinointiin liittyviä teorioita työelämästä saatuihin kokemuksiin ja tutkittiin, löytyykö näistä yhtäläisyyksiä. Osa työelämän esimerkkita-pauksista kuuluivat markkinointimixin osa-alueisiin, kuten menekinedistäminen, jota yrityksessä edistettiin tapahtumamarkkinoinnin avulla esimerkiksi osallistumalla messuihin. Toinen markki-nointimixiin kuuluvasta esimerkkitapauksesta liittyi tuotteen pakkaukseen, jossa perehdyttiin yrityksen keinoihin parantaa myyntiä tuotteen pakkauksia uudistamalla. Lisäksi yksi työelämän esimerkkitapaus liittyi segmentointiin, eli tuotteiden kohdistamiseen eri asiakasryhmille. Työssä perehdyttiin myös uuden tuotteen lanseeraamisen merkitykseen yrityksen markkinoinnissa sekä tuotteen elinkaaren vaikutukseen yrityksen markkinoinnissa. Opinnäytetyössä lisäksi esiteltiin erilaisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää ja perehdyttiin tuotetuen hyödyntämiseen viestin-täkeinona.
Lopputuloksena työssä saatiin, että työelämässä havaitut tuotemarkkinointiin liittyvät tapaukset ja niissä ilmenneet riskit vastasivat hyvin aiheesta kirjoitettuja markkinoiden teorioita ja havainto-ja.
Lisäksi työ auttoi tuomaan uusia näkökulmia asiakasryhmäpäällikön työhön ja siihen kuuluviin markkinointiin ja asiakkaissuhteisiin liittyviin tehtäviin, kuten oppimaan lisää tuotteiden kohden-tamisen tärkeydestä eri asiakassegmenteille ja uusien tuotteiden lanseerauksen merkityksestä ja riskeistä. Näitä oppeja voidaan hyödyntää tulevissa työtehtävissä jatkossakin.
Teoriaosassa perehdyttiin markkinoinnin päätehtäviin ja yrityksen markkinointiin, kun sen keskei-sin kilpailukeino on tuote. Markkinoinnin kilpailukeinojen kokoelma eli markkinointimix on markki-noinnin keskeisimpiä käsitteitä ja se tunnetaan myös neljänä P:nä: Product, Price, Place ja Pro-motion. Nämä neljä osa-aluetta eli tuote, hinta, saatavuus ja viestintä ohjaavat yrityksen markki-nointipäätöksiä ja näiden osa-alueiden vaikutusta yrityksen markkinointiin esiteltiin tarkemmin opinnäytetyössä. Empiirisessä osiossa verrattiin tuotemarkkinointiin liittyviä teorioita työelämästä saatuihin kokemuksiin ja tutkittiin, löytyykö näistä yhtäläisyyksiä. Osa työelämän esimerkkita-pauksista kuuluivat markkinointimixin osa-alueisiin, kuten menekinedistäminen, jota yrityksessä edistettiin tapahtumamarkkinoinnin avulla esimerkiksi osallistumalla messuihin. Toinen markki-nointimixiin kuuluvasta esimerkkitapauksesta liittyi tuotteen pakkaukseen, jossa perehdyttiin yrityksen keinoihin parantaa myyntiä tuotteen pakkauksia uudistamalla. Lisäksi yksi työelämän esimerkkitapaus liittyi segmentointiin, eli tuotteiden kohdistamiseen eri asiakasryhmille. Työssä perehdyttiin myös uuden tuotteen lanseeraamisen merkitykseen yrityksen markkinoinnissa sekä tuotteen elinkaaren vaikutukseen yrityksen markkinoinnissa. Opinnäytetyössä lisäksi esiteltiin erilaisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää ja perehdyttiin tuotetuen hyödyntämiseen viestin-täkeinona.
Lopputuloksena työssä saatiin, että työelämässä havaitut tuotemarkkinointiin liittyvät tapaukset ja niissä ilmenneet riskit vastasivat hyvin aiheesta kirjoitettuja markkinoiden teorioita ja havainto-ja.
Lisäksi työ auttoi tuomaan uusia näkökulmia asiakasryhmäpäällikön työhön ja siihen kuuluviin markkinointiin ja asiakkaissuhteisiin liittyviin tehtäviin, kuten oppimaan lisää tuotteiden kohden-tamisen tärkeydestä eri asiakassegmenteille ja uusien tuotteiden lanseerauksen merkityksestä ja riskeistä. Näitä oppeja voidaan hyödyntää tulevissa työtehtävissä jatkossakin.