Kohti tuloksellisempaa etäjohtamista markkinointitoimistossa
Jalonen, Elisa (2022)
Jalonen, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827404
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin noin 30 henkilön suuruiselle markkinointitoimistolle Pirkanmaalla. Yritys tarjoaa erilaisia digimarkkinoinnin ratkaisuja.
Tavoitteena oli selvittää, mitä kehitettävää etäjohtajien johtamisessa oli, ja antaa etäjohtajille ohjeita tuloksellisempaan etäjohtamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu etäjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, webinaarista ja etätyötutkimuksista.
Markkinointitoimiston etäjohtajuutta selvitettiin johdettaville lähetetyn kyselyn ja johtajien haastattelun avulla. Haastateltavia johtajia oli viisi ja kyselyyn vastanneita johdettavia seitsemän.
Tulosten perusteella johtajien keskeisimmät etäjohtajuuden kehityskohteet liittyivät johtajien proaktiivisuuteen, aktiivisen vuorovaikutuksen-, avun tarjoamisen ja johdettavan aktiivisen kehittämisen suhteen. Kehitettävää oli myös selkeiden työtehtävien asettamisessa, palautteenannossa ja aikataulutuksessa.
Opinnäytetyön lopputulemana johtajille laadittiin tuloksellisen etäjohtajuuden ohje, jossa kuvataan tuloksellisen etäjohtajan tärkeimmät tehtävät ja asiat, mitä johtajien tulisi huomioida etäjohtamisessaan. Ohje auttaa markkinointitoimiston johtajia johtamaan jatkossa etänä entistä tuloksellisemmin esimerkiksi kehityskohdat paremmin huomioimalla ja valmentajamaisen otteen avulla. Ohje muuttaa johtajien käsitystä etäjohtajalta vaadittavista tehtävistä ja ohjaa etäjohtamista tuloksellisemmaksi. The thesis was done for a marketing agency of c. 30 employees in Pirkanmaa. The company offers various digital marketing solutions.
The goal was to find out the development needs in managers´ remote managing and give instructions for more effective remote management.
The theory is based on remote management-related literature, articles, webinars, and remote work studies.
Case company’s remote management was studied through a questionnaire sent to the subordinates together with an interview with the managers. Five managers and seven subordinates were studied.
Results show that the most important remote management development targets for the managers were related to improving their proactivity in terms of active interaction and offering help and guidance for employees to perform better. There was also room for improvement in clarifying work tasks, giving feedback and scheduling.
As an outcome of the thesis, instructions for effective remote management were prepared. The instructions help the marketing agency`s managers to lead more effectively, for example by making them pay more attention to development targets. The instructions change the managers` comprehension of remote manager`s required tasks and directs remote management to be more effective.
Tavoitteena oli selvittää, mitä kehitettävää etäjohtajien johtamisessa oli, ja antaa etäjohtajille ohjeita tuloksellisempaan etäjohtamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu etäjohtamiseen liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, webinaarista ja etätyötutkimuksista.
Markkinointitoimiston etäjohtajuutta selvitettiin johdettaville lähetetyn kyselyn ja johtajien haastattelun avulla. Haastateltavia johtajia oli viisi ja kyselyyn vastanneita johdettavia seitsemän.
Tulosten perusteella johtajien keskeisimmät etäjohtajuuden kehityskohteet liittyivät johtajien proaktiivisuuteen, aktiivisen vuorovaikutuksen-, avun tarjoamisen ja johdettavan aktiivisen kehittämisen suhteen. Kehitettävää oli myös selkeiden työtehtävien asettamisessa, palautteenannossa ja aikataulutuksessa.
Opinnäytetyön lopputulemana johtajille laadittiin tuloksellisen etäjohtajuuden ohje, jossa kuvataan tuloksellisen etäjohtajan tärkeimmät tehtävät ja asiat, mitä johtajien tulisi huomioida etäjohtamisessaan. Ohje auttaa markkinointitoimiston johtajia johtamaan jatkossa etänä entistä tuloksellisemmin esimerkiksi kehityskohdat paremmin huomioimalla ja valmentajamaisen otteen avulla. Ohje muuttaa johtajien käsitystä etäjohtajalta vaadittavista tehtävistä ja ohjaa etäjohtamista tuloksellisemmaksi.
The goal was to find out the development needs in managers´ remote managing and give instructions for more effective remote management.
The theory is based on remote management-related literature, articles, webinars, and remote work studies.
Case company’s remote management was studied through a questionnaire sent to the subordinates together with an interview with the managers. Five managers and seven subordinates were studied.
Results show that the most important remote management development targets for the managers were related to improving their proactivity in terms of active interaction and offering help and guidance for employees to perform better. There was also room for improvement in clarifying work tasks, giving feedback and scheduling.
As an outcome of the thesis, instructions for effective remote management were prepared. The instructions help the marketing agency`s managers to lead more effectively, for example by making them pay more attention to development targets. The instructions change the managers` comprehension of remote manager`s required tasks and directs remote management to be more effective.