Työn ja opiskelun yhdistäminen verkko-opiskelun näkökulmasta
Berg, Iina; Forsström, Mirva (2022)
Berg, Iina
Forsström, Mirva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää mitkä asiat mahdollistavat työssäkäynnin ja koulun yhdistämisen, sekä koulun tavoitetta reippaamman opintotahdin liiketalouden verkko-opiskelijana. Työn tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitkä asiat yksilössä ja omassa tekemisessä vaikuttavat opintotahtiin. Tämän lisäksi tavoitteena oli myös tarkastella sitä, miten opintojen sisältö koulun puolelta puolestaan vaikuttaa opintojen suorittamiseen koulun odotusta nopeampaan tahtiin. Tutkimustyön lisäksi opinnäytetyössä oli kehittämiskohteena kartoittaa, miten toimeksiantaja voisi mahdollisesti kehittää opintoja tukemaan työssäkäynnin ja verkko-opiskelun yhdistämistä. Opinnäytetyön ideana oli antaa toimeksiantajalle konkreettisia kehittämisideoita, joiden avulla verkko-opiskelu tukisi mahdollisimman hyvin opiskelun ohessa työssä käymistä ja reipasta opiskelutahtia.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin monipuolisesti eri kirja- ja verkkosivulähteitä, tutkimuksia, Laurea-ammattikorkeakoululta saatuja tietoja ja tekemämme kyselyn tuloksia. Tietoperusta on koottu tukemaan opinnäytetyön tavoitetta. Tietoperustan avulla on pyritty kuvaamaan kyselyssäkin esille tulleita käsitteitä ja avaamaan verkko-opiskelijalle oleellisia kykyjä ja ominaisuuksia.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, johon sisällytettiin laadullista tietoa tuottavia avoimia kysymyksiä. Sähköinen kysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, sillä tarkoituksena oli saavuttaa tehokkaasti valikoituja verkko-opiskelijoita, ja saada mahdollisimman laaja kuva opiskelusta koulun tavoitetta nopeampaa opintonsa suorittaneilta liiketalouden opiskelijoilta. Kyselyn avulla haluttiin saada tietoa ja vastauksia siihen, millaisena liiketalouden verkko-opiskelu on koettu, mitkä asiat yksilössä vaikuttavat opintotahtiin, ja mitkä asiat koulun puolelta tukevat opiskelun ja työssä käymisen yhdistämistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että verkko-opiskelu sopii hyvin suurelle joukolle alan opiskeli joita nimenomaan sen joustavuuden, sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuuden ansiosta. Opintojen sujuvuuteen ja opintotahtiin vaikutti kyselyn perusteella eniten opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia uutta, sekä koulun osalta opintojaksojen sisältö ja vaatimukset. Tuloksista nousi selkeästi esille ryhmätöiden, opintojaksojen läsnäolovelvoitteiden ja puutteel listen ohjeiden merkitys opinnoissa.
Työn lopussa esitetyt kehityskohteet ja -ehdotukset pohjautuvat kyselyssä esille nousseisiin asioihin, joissa nähtiin parannettavaa. Toimeksiantajalle toimitettiin opiskelijoiden vastauk sista koostettuja konkreettisia ehdotuksia verkko-opiskelun kehittämiseksi. Toivomme, että opinnäytetyön tutkimustulokset antavat toimeksiantajalle mahdollisuuden jatkokehittää verkko-opintoja opiskelijoiden palautteen mukaiseen suuntaan.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin monipuolisesti eri kirja- ja verkkosivulähteitä, tutkimuksia, Laurea-ammattikorkeakoululta saatuja tietoja ja tekemämme kyselyn tuloksia. Tietoperusta on koottu tukemaan opinnäytetyön tavoitetta. Tietoperustan avulla on pyritty kuvaamaan kyselyssäkin esille tulleita käsitteitä ja avaamaan verkko-opiskelijalle oleellisia kykyjä ja ominaisuuksia.
Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, johon sisällytettiin laadullista tietoa tuottavia avoimia kysymyksiä. Sähköinen kysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, sillä tarkoituksena oli saavuttaa tehokkaasti valikoituja verkko-opiskelijoita, ja saada mahdollisimman laaja kuva opiskelusta koulun tavoitetta nopeampaa opintonsa suorittaneilta liiketalouden opiskelijoilta. Kyselyn avulla haluttiin saada tietoa ja vastauksia siihen, millaisena liiketalouden verkko-opiskelu on koettu, mitkä asiat yksilössä vaikuttavat opintotahtiin, ja mitkä asiat koulun puolelta tukevat opiskelun ja työssä käymisen yhdistämistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että verkko-opiskelu sopii hyvin suurelle joukolle alan opiskeli joita nimenomaan sen joustavuuden, sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuuden ansiosta. Opintojen sujuvuuteen ja opintotahtiin vaikutti kyselyn perusteella eniten opiskelijan sisäinen motivaatio ja halu oppia uutta, sekä koulun osalta opintojaksojen sisältö ja vaatimukset. Tuloksista nousi selkeästi esille ryhmätöiden, opintojaksojen läsnäolovelvoitteiden ja puutteel listen ohjeiden merkitys opinnoissa.
Työn lopussa esitetyt kehityskohteet ja -ehdotukset pohjautuvat kyselyssä esille nousseisiin asioihin, joissa nähtiin parannettavaa. Toimeksiantajalle toimitettiin opiskelijoiden vastauk sista koostettuja konkreettisia ehdotuksia verkko-opiskelun kehittämiseksi. Toivomme, että opinnäytetyön tutkimustulokset antavat toimeksiantajalle mahdollisuuden jatkokehittää verkko-opintoja opiskelijoiden palautteen mukaiseen suuntaan.